TECHNOLOGIE

Vysvětlení rozdílů mezi snímači APS-C a plnoformátovými snímači

Co je plnoformátový fotoaparát a jaký je rozdíl mezi plnoformátovým snímačem a snímačem APS-C? Zde jsou klíčové rozdíly a klíčové silné stránky obou typů.
Rozdělený snímek zobrazující fotoaparát Canon EOS R6 na velké, mechem porostlé skále a fotoaparát Canon EOS R7, který je rovněž usazen na skále.

Jaké jsou rozdíly mezi fotoaparáty se snímačem APS-C a plnoformátovým snímačem?

Hlavním rozdílem mezi fotoaparáty se snímačem APS-C a plnoformátovým snímačem je fyzická velikost obrazového snímače – plnoformátové snímače jsou větší než snímače APS-C – a od této vlastnosti se pak odvíjí další rozdíly mezi těmito dvěma typy fotoaparátů. Ale stejně jako u většiny případů, větší neznamená nutně lepší, a každý formát má své klíčové výhody.

Model EOS R6 vedle modelu EOS R7, oba bez připojeného objektivu.

Při pohledu na tyto dva fotoaparáty se systémem EOS R bez připojených objektivů je rozdíl ve velikostech snímačů očividný. Vlevo je plnoformátový fotoaparát EOS R6, vpravo pak fotoaparát EOS R7 se snímačem APS-C. Bajonet pro uchycení objektivu typu RF je u obou modelů stejný.

Porovnání relativních velikostí snímače APS-C a plnoformátového snímače.

Porovnání plnoformátového snímače a snímače APS-C. Rozdíl ve velikostech pomáhá vysvětlit, proč je mnohdy možné fotoaparáty se snímačem APS-C vyrobit menší a kompaktnější než plnoformátové fotoaparáty.

Co je snímač APS-C?

Aktivní oblast obrazových snímačů formátu APS-C společnosti Canon měří 22,2 × 14,8 mm, což je velmi podobné políčku fotografického filmu formátu APS-C.

Formát APS (Advanced Photo System) byl původně představen v roce 1996 jako nový typ kazety fotografického filmu. U většiny fotoaparátů na film si v současnosti můžete při fotografování vybrat různé poměry stran, včetně C (Classic) se stejným poměrem stran 3:2 jako u běžných 35mm fotoaparátů na film, H (High Definition) s širokoúhlým poměrem stran 16 × 9 a P (Panoramic) s poměrem 3:1.

Snímač APS-C odpovídá také formátu videa Super 35 a stal se oblíbenou volbou velikosti obrazového snímače pro digitální zrcadlovky Canon EOS a také pro bezzrcadlové fotoaparáty řady EOS M.

Dvě tanečnice flamenca s dlouhými nabíranými šaty pózují před fotoaparátem na pestrém nádvoří s několika oblouky.

Při stejné cloně a ohniskové vzdálenosti poskytují fotoaparáty se snímačem APS-C, jako je Canon EOS R10, obvykle větší hloubku ostrosti než plnoformátový fotoaparát. To je ideální pro dosažení ostrosti obrazu v rámci celého záběru. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM při nastavení 10 mm, 1/320 s, f/5 a ISO 1600. © Diana Millosová

Portrét mladé ženy s dlouhými tmavými vlasy proti rozmazanému pozadí.

Plnoformátový fotoaparát s rychlým objektivem vytváří charakteristickou menší hloubku ostrosti, která umožňuje rozostřit pozadí scény a izolovat hlavní objekt. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 85mm F1.2L USM při nastavení 1/500 s, f/1,8 a ISO 1600. © Javier Cortes

Co je plnoformátový snímač?

Plnoformátové obrazové snímače společnosti Canon mají aktivní povrchovou plochu 36 × 24 mm, tedy stejnou velikost jako políčko 35mm filmu.

Filmový 35mm formát pochází z roku 1889, kdy byl představen jako standardní šířka pro film určený k natáčení. Brzy se stal normou pro fotografie a byl přenesen do plnoformátových digitálních fotoaparátů, včetně plnoformátových digitálních zrcadlovek EOS a bezzrcadlových fotoaparátů se systémem EOS R od společnosti Canon.

Snímač APS-C i plnoformátový snímač vytvářejí snímky se standardním poměrem stran 3:2 a snímače APS-C mohou čítat stejný počet megapixelů jako plnoformátové snímače. Plnoformátový obrazový snímač je však 1,6× větší než obrazový snímač formátu APS-C, tedy o 63 %.

Výhled na město Sevilla s věží kostela Zvěstování ve středu záběru.

Díky „crop faktoru“ snímače APS-C bude objekt zaplňovat více záběru, a tím bude mít objektiv větší dosah. Tato fotografie, která zobrazuje chrám Zvěstování v Seville, byla pořízena plnoformátovým fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM při nastavení 84 mm, 1/400 s, f/8 a ISO 200.

Výhled na město Sevilla s věží kostela Zvěstování blíže ve středu záběru

Tento snímek byl pořízen ze stejné polohy pomocí stejného objektivu, ohniskové vzdálenosti a nastavení, ale pomocí fotoaparátu se snímačem APS-C. Menší snímač zachytí menší část scény, což má stejný efekt, jako kdybyste na věž před pořízením zazoomovali. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM při nastavení 84 mm, 1/400 s, f/8 a ISO 200.

Vysvětlení „crop faktoru“

Tento rozdíl fyzické velikosti mezi těmito dvěma typy snímačů určuje, co fotoaparát „vidí“. Všechny objektivy vytvářejí kruhový obraz, což znamená, že objektiv kompatibilní s plnoformátovým snímačem musí mít dostatečně velký obvod, aby obraz překrýval rohy obdélníkového plnoformátového obrazového snímače. Pokud používáte stejný objektiv na fotoaparátu se snímačem formátu APS-C, menší obrazový snímač bude využívat pouze menší oblast uprostřed stejného obrazového kruhu. V porovnání s obrazem na plnoformátovém snímači pak bude obraz oříznutý.

Protože jsou snímače APS-C ve fotoaparátech Canon 1,6× menší než snímače v plnoformátových fotoaparátech Canon, je „faktor oříznutí“ 1,6×. To znamená, že fotografování se standardním objektivem 50 mm na fotoaparátu se snímačem APS-C poskytuje stejné zorné pole jako fotografování s 80mm teleobjektivem na plnoformátovém fotoaparátu (50 × 1,6 = 80). Stejně tak použití plnoformátového 100mm objektivu na fotoaparátu se snímačem APS-C poskytuje stejné zorné pole jako u 160mm objektivu plnoformátového fotoaparátu. Z tohoto důvodu je faktor oříznutí někdy označován jako „koeficient zvětšení ohniskové vzdálenosti“, který představuje efektivní ohniskovou vzdálenost objektivu, který používáte.

Chcete-li provést výpočet při použití objektivu typů RF, EF, RF-S, EF-S nebo EF-M na fotoaparátu se snímačem APS-C, můžete použít kalkulačku efektivní ohniskové vzdálenosti v bezplatné aplikaci Canon Photo Companion.

Faktor oříznutí se vztahuje na všechny plnoformátové objektivy, které se používají u fotoaparátů formátu APS-C, včetně objektivů typu EF a RF. Objektivy typu EF lze použít pro všechny fotoaparáty se systémem R a snímačem APS-C s libovolným adaptérem z řady upevňovacích adaptérů EF-EOS R.

Velká vodní plocha obklopená kopci a horami za slabého osvětlení.

Výhody snímače APS-C v porovnání s plnoformátovým snímačem

Protože jsou snímače APS-C menší, mohou být fotoaparáty kompaktnější a lehčí, což je ideální pro pouliční fotografování a fotografování na cestách. Vzhledem k tomu, že je u objektivu určeného pro fotoaparáty se snímačem APS-C vyžadován menší obrazový kruh, může být objektiv menší a lehčí, a tedy dostupnější.

Faktor oříznutí snímače APS-C zvětšuje menší nebo vzdálenější objekty v záběru, což v důsledku zvyšuje efektivní ohniskovou vzdálenost jakéhokoli objektivu 1,6×. To může být hlavní výhodou v žánrech, jako je fotografování divoké přírody, akční fotografování a fotografování sportu. Připojením vysoce výkonného, ale cenově dostupného objektivu, jako je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM k fotoaparátu se snímačem APS-C získáte efektivní rozsah zoomu 112–480 mm, který odpovídá už rozsahu superteleobjektivu. Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM za srovnatelnou cenu nabízí při použití s fotoaparátem se snímačem APS-C efektivní rozsah ohniskových vzdáleností 160–640 mm. Chcete-li dosáhnout stejného dosahu na plnoformátovém fotoaparátu, budete potřebovat větší, těžší a dražší objektiv.

Snímky z plnoformátového fotoaparátu sice můžete oříznout a vytvořit stejný efekt, ale počet megapixelů by se snížil, takže výsledné snímky by byly menší a při opětovném zvětšení méně ostré. Fotografování s fotoaparátem formátu APS-C také šetří čas a námahu při ručním ořezávání snímků ve fázi úprav.

Horník, který pracuje na zemi v uhelném dole s tlumeným osvětlením a další dva horníci se na něj dívají.

Pro snímání při vysokých nastaveních citlivosti ISO jsou obecně preferovány plnoformátové obrazové snímače, protože mají větší snímací plochu než snímače APS-C se stejným počtem megapixelů, což znamená, že mohou zachytit proporčně více světla s menším šumem. Tento snímek byl pořízen v uhelném dole za světla hornických lamp pomocí plnoformátového fotoaparátu Canon EOS R s objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM při nastavení 1/100 s, f/2,0 a ISO 12800. © Daniel Etter

Noční panorama města zobrazující vysoké budovy a na vodě v popředí se odrážejí pouliční světla.

Díky 32,5MP modelu EOS R7 a 24,2MP modelu EOS R10 budete mít šum snímku dobře pod kontrolou, jelikož dokáží zachytit úžasné fotografie s minimální zrnitostí i za velmi slabého osvětlení a při velmi vysoké citlivosti ISO. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R10 s objektivem Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM při nastavení 22 mm, 1/40 s, f/8 a ISO 25600.

Výhody plnoformátového snímače v porovnání se snímačem APS-C

Protože plnoformátový snímač má širší zorné pole, je plnoformátový fotoaparát ideální pro rozmáchlé krajiny, mimořádně široké architektonické interiéry a astrofotografování a pro kreativní efekt, když chcete zvýraznit perspektivu mezi popředím a pozadím.

Obecně platí, že zejména při použití nižší clony umožňují plnoformátové fotoaparáty vytvářet menší hloubku ostrosti než fotoaparáty se snímačem APS-C, což znamená, že menší část snímku je zaostřená a větší část pozadí je rozmazaná. To je často ideální pro fotografování zátiší a portrétů, ale i v jakémkoli jiném scénáři fotografování, kdy chcete hlavní objekt izolovat rozostřením pozadí.

Další výhoda plnoformátového snímače se vztahuje přímo k jeho větší velikosti. I když jsou ostatní prvky totožné, jednotlivé snímací plochy nebo světelné receptory na plnoformátovém obrazovém snímači budou fyzicky větší než ty na snímači APS-C se stejným počtem megapixelů. Mají proto větší potenciál pro zachycení světla a mohou obdržet více informací s menším šumem nebo zrnitostí obrazu, zejména při vysokém nastavení citlivosti ISO za slabého osvětlení. Jedná se o skvělý přínos pro interiérové fotografování portrétů a svateb, stejně jako pro fotografování z ruky za soumraku, noční městské scenérie a ve všech případech, kdy potřebujete zachovat dostatečně vysokou rychlost závěrky, abyste zmrazili pohyb v nedostatečně osvětlených scénách.

Fotoaparát Canon EOS R10 s objektivem RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM leží na klíně ženy v jasně žlutých šatech.

Díky kompaktní konstrukci a lehkým objektivům se zoomem RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STMRF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, které fotoaparáty doplňují, se modely EOS R10EOS R7 skvěle hodí na cesty, ať už si užíváte dovolenou v místních oblastech, nebo cestujete na druhou stranu světa.

Snímače APS-C vs. plnoformátové snímače

Plnoformátové fotoaparáty jsou oproti fotoaparátům se snímačem APS-C někdy označovány jako „profesionálnější“ a určitě jsou obvykle větší, takže se lépe hodí pro použití s velkými teleobjektivy. Díky většímu dosahu, kterého dosáhnete s fotoaparátem se snímačem APS-C, však nemusí být tak velký teleobjektiv vůbec potřeba. Snímač APS-C může zůstat nejlepší volbou pro fotografy na cestách i pro fotografy sportu a divoké přírody, kteří potřebují výkonný dosah teleobjektivu a zachovat si svobodu pohybu.

Jak okomentovala fotografka divoké přírody Dani Connorová své první fotografování s fotoaparátem Canon EOS R7: „Umožňuje mi přiblížit se k objektu, aniž bych musela používat velký, těžký objektiv. Je to dokonalý druh fotoaparátu, pokud fotografujete ptáky, protože ptáci jsou často poměrně malí a poměrně daleko.“

Plnoformátové fotoaparáty mohou být vhodné pro fotografování mimořádně rozložité krajiny, ale kvůli jeho menší hloubce ostrosti může být naopak snazší dosáhnout ostrosti v celém záběru s fotoaparátem se snímačem APS-C. Přestože fotoaparáty s plnoformátovým snímačem obvykle vytvářejí menší hloubku ostrosti, což může pomoci portrétovanému objektu vyniknout proti atraktivně rozmazanému pozadí, svou roli mohou také sehrát další faktory, jako je například clona – snímače APS-C u modelů EOS R10, EOS R7, EOS R50EOS R100 můžete spárovat s kompaktním objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM, který má ideální efektivní ohniskovou vzdálenost 80 mm a vysokou světelnost f/1,8.

Model Canon EOS R7 spolu se třemi objektivy: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM a RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, zobrazený zde vlevo, má při použití s fotoaparáty EOS R10EOS R7 efektivní ohniskovou vzdálenost 160–640 mm. Pokud byste používali telekonvertor Canon Extender RF 1.4× nebo telekonvertor RF 2× na plnoformátovém fotoaparátu se systémem EOS R, abyste dosáhli podobného zvýšení dosahu teleobjektivu, ztratili byste buď jednu, nebo dvě EV clony a výsledkem by byl pokles rychlosti závěrky, který ztěžuje eliminaci rozmazání pohybu a rozhýbání fotoaparátu. Objektiv RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (uprostřed) nabízí efektivní rozsah ohniskových vzdáleností 29–72 mm (ekvivalent pro 35mm film) a objektiv RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (vpravo) pak 29–240 mm.

Objektivy typu RF vs. RF-S.

Všechny fotoaparáty se systémem Canon EOS R, ať už plnoformátové, nebo s formátem APS-C, jsou bezzrcadlové fotoaparáty vybavené stejným pokročilým bajonetem pro uchycení objektivu typu RF. To znamená, že pokud se rozhodnete pro model EOS R7, EOS R10 nebo dokonce EOS R50 či EOS R100, můžete plně využít celou řadu vynikajících objektivů typu RF. Kromě objektivů se špičkovými technologiemi zaostřování a optické kvality poskytuje bajonet RF výrazně vyšší šířku pásma a rychlost přenosu dat mezi objektivem a fotoaparátem, což umožňuje pokročilé snímání a sledování s neuvěřitelně rychlým a přesným automatickým zaostřováním na bázi umělé inteligence, novou úroveň stabilizace obrazu, optimalizaci objektivu v reálném čase a mnoho dalších pokroků.

S uvedením modelů EOS R7EOS R10 přichází nový objektiv RF-S speciálně navržený pro fotoaparáty se snímačem APS-C a bajonetem RF. Standardní objektiv se zoomem RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM s efektivní ohniskovou vzdáleností 29–72 mm (ekvivalent pro 35mm film) je díky výsuvné konstrukci a hmotnosti 130 g relativně malý, zatímco objektiv RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM poskytuje ještě větší efektivní rozsah ohniskových vzdáleností 29–240 mm (ekvivalent pro 35mm film), a přesto váží pouhých 310 g, což z něj činí vysoce všestranný objektiv pro každodenní fotografování a fotografování na cestách.

Mezi další kompaktní, lehké a cenově dostupné oblíbené objektivy typu RF kompatibilní s plnoformátovými fotoaparáty patří model Canon RF 16mm F2.8 STM, který při použití s modelem EOS R7 nebo EOS R10 poskytuje stále velkorysé zorné pole, které odpovídá 25,6mm objektivu na těle plnoformátového fotoaparátu. Objektiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM funguje skvěle jako standardní objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, je vybaven optickou stabilizací obrazu a 0,5násobným faktorem makro zvětšení a při použití s fotoaparáty se systémem EOS R a snímačem APS-C poskytuje efektivní ohniskovou vzdálenost 56 mm. Objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM je vynikající portrétní objektiv, který kombinuje efektivní ohniskovou vzdálenost 80 mm při použití s fotoaparátem se snímačem APS-C s vysokou světelností f/1,8 pro malou hloubku ostrosti. Objektiv RF 28mm F2.8 STM s lehkým, kompaktním a tenkým „pancake“ provedením poskytuje v kombinaci s fotoaparátem EOS R10 efektivní ohniskovou vzdálenost 45 mm a hodí se pro fotografování na cestách a street foto

S bezzrcadlovými fotoaparáty se systémem R a snímačem APS-C můžete díky řadě upevňovacích adaptérů EF-EOS R použít také širokou škálu objektivů typu EF a EF-S, aniž byste se museli bát ztráty kvality.

Matthew Richards

Související produkty

Související články

  • VÝBAVA

    Proč je systém EOS R upgradem, který vám změní kariéru

    Fotoaparáty a objektivy Canon EOS R zlepšují práci fotografů již pět let. Zjistěte z první ruky, proč profesionálové tento přechod podstoupili.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Jak začít fotografovat

    Chcete přejít z chytrého telefonu na fotoaparát? Náš průvodce fotografováním pro začátečníky má vše, co pro začátek potřebujete.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Jak si vybrat objektiv

    Vše, co potřebujete vědět o objektivech, od typů objektivů až po funkce, které byste měli hledat.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Jak pracovat s expozicí

    Mistrovské nastavení clony, rychlosti závěrky a citlivosti ISO.