KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

Obohaťte jedinečnou krásu každého ročního období

Fotograf-cestovatel Benjamin Hegyi vysvětluje, jak pořizovat a upravovat snímky, na kterých zachytíte majestátnost jara, léta, podzimu a zimy v plné kráse.
Pohled na Dunaj s teplým červenooranžovým tónem směrem ke Gellértově hoře v Budapešti v Maďarsku, vyfotografován z vyvýšené pozice.

Všechna roční období nabízejí fotografům bohaté odměny, přičemž každá část roku poskytuje jedinečnou škálu barev, tónů a nálad. Osmnáctiletý maďarský fotograf Benjamin Hegyi se stal inspirací při vytváření sezónního obsahu pro sociální média a se svými 40 000 věrnými sledujícími na Instagramu sdílí své odborně upravené a zorganizované snímky z cestování, panoramata městkrajiny.

Zde nabízíme jeho nejlepší tipy ke zlepšení atmosféry každého ročního období.

1. Myslete na to, jak má vypadat výsledek

Jezero Braies v jižním Tyrolsku v Itálii s pohledem na pohoří Dolomity v pozadí. V popředí jsou vidět dřevěné schody a spousta malých lodí.

Na letních snímcích má Benjamin raději krajiny, které se za jasného slunečního svitu vyhřívají v denním světle, než často preferovanou „zlatou hodinu“ těsně po východu slunce nebo před jeho západem. Vysoké slunce na tomto snímku, který byl pořízen u jezera Braies v jižním Tyrolsku v Itálii, vytváří bohaté a živé barvy napříč scénou – od lodí v popředí až po pohoří Dolomity v pozadí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D) s objektivem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM při nastavení 10 mm, 1/80 s, f/4,5 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Malé lodě na jezeře Braies v jižním Tyrolsku v Itálii. Snímek byl upraven, aby se zvýšila intenzita barev.

Při úpravách tohoto snímku, který chtěl zveřejnit na sociálních médiích, Benjamin prováděl minimální změny, protože cítil, že kompozice funguje dokonale a kroky v popředí vedou pohled k lodím, které jsou rámovány kruhem hor v pozadí. „Prostě jsem chtěl, aby vynikly různé prvky jako lodě, voda, kroky, hory,“ vysvětluje, „takže jsem zintenzívnil barvy a zvýšil kontrast světla.“ © Benjamin Hegyi

„Když pořizuji fotografie ročního období,“ říká Benjamin, „nejde jen o „pořízení snímku“, ale vždycky přemýšlím o tom, jak je později upravím. Při tvorbě konkrétního vzhledu a dojmu mi jde jak o samotné pořízení snímku, tak i o následné úpravy. Obě fáze jsou navzájem propojené.“

Benjamin plánuje své snímky tak, aby odrážely jeho vlastní pocity v dobře pořízení. „Nemějte pocit, že musíte fotit realitu, ale spíše si v hlavě představte scénu tak, jak chcete, aby vypadala,“ říká. „Snímek se stává směsí fotografie a malby. Je však důležité nic nepřehánět, jinak konečný výsledek bude vypadat falešně a nebude to věrný obraz přírody.

„Vždy doporučuji fotografovat v režimu kvality RAW, protože vám poskytuje největší svobodu při následné manipulaci se snímky,“ dodává. „Fotografování snímků ve formátu RAW znamená, že můžete upravit atributy, jako je vyvážení bílé, zvýraznění a zeslabení osvětlení a podání barev. To vše ke zdůraznění atmosféry ročního období patří.“

Benjamin používá fotoaparát Canon EOS 700D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D), který dostal jako dárek ke 13. narozeninám, se dvěma objektivy se zoomem: ultraširokoúhlý objektiv Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, který je ideální pro rozlehlé scenérie, a objektiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, který je díky velkému rozsahu zoomu mimořádně všestranný. Říká, že podle něj je tato výbava ideální, protože velikost a hmotnost jsou pro fotografa-cestovatele důležité.

Podobně kompaktní a cenově výhodná sada je k dispozici i v bezzrcadlovém plnoformátovém systému EOS R nové generace od společnosti Canon, do něhož patří i fotoaparát Canon EOS RP a objektivy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STMCanon RF 50mm F1.8 STM. Řadu objektivů EF-S můžete také použít ve spojení s fotoaparáty se systémem EOS R pomocí upevňovacího adaptéru EF-EOS R.

2. Zamyslete se nad kompozicí a osvětlením

Jezero Karersee v Jižním Tyrolsku v Itálii během jasného letního dne, s pohořím Dolomity v pozadí, které se odráží v klidné hladině jezera.

Tato scéna byla vyfotografována u jezera Karersee v Jižním Tyrolsku v Itálii během jasného letního dne. Kompozice je dokonalá, ale obloha a světlé hory v pozadí byly mnohem jasnější než jejich tmavé odrazy v jezeře. Za takových okolností Benjamin často vyvažuje expozici pomocí funkce snímání HDR fotoaparátu nebo pomocí bracketingu expozice, což představuje pořizování samostatných snímků s různými částmi scény, které jsou dobře exponované, a následné sloučení snímků. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM při nastavení 10 mm, 1/200 s, f/5,6 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Pole s levandulemi a malými mraky na modré obloze vypadá, jakoby se křivilo směrem ke slunci vycházejícímu za řadou stromů na hřebeni kopce.

Jarní scéna v krajině v Maďarsku. Benjamin říká, že měl ohromné štěstí, že vzor mraků tvořil jemnou táhlou linii, která vede pohled k východu slunce, ale i zde je kompozice bezchybná. Pole s levandulemi bylo ve stínu a relativně tmavé, ale snímek měl pro Benjamina dostatečný dynamický rozsah k tomu, aby zesvětlil popředí a zvýraznil barvu, čímž došlo ke zdokonalení ostrého jarního světla. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM při nastavení 10 mm, 1/200 s, f/4,5 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Úpravy jsou hlavní součástí Benjaminova postupu, ale má pocit, že je důležité vytvořit kompozici scén tak, aby odrážely roční období. „Strom pokrytý sněhem nebo mrazem zdůrazňuje zimní náladu,“ říká. „Na jaře se do popředí dostávají barevné květy. Na podzim se můžete soustředit na bohatou zlatou záři pestrobarevných listů. Pečlivá kompozice může zlepšit přirozenou atmosféru každého ročního období.

„K fotografování se v různých ročních obdobích hodí i různé denní doby,“ dodává Benjamin a zdůrazňuje, že kvalita světla se v jednotlivých ročních obdobích výrazně liší. „Během zimy je dobré fotografovat těsně před východem slunce nebo těsně po jeho západu. V této fázi soumraku získáte chladný a náladový modrý nádech, často nazývaný „modrá hodina“. Pokud ale jde o zasněženou scénu, fotografujte za denního světla a vytvořte opravdu ostrý a jasný sváteční vzhled.

„U letních snímků dává mnoho fotografů krajin přednost začátku nebo konci dne, ale já upřednostňuji situace, kdy je slunce vysoko na obloze,“ pokračuje. „Díky tomu mohu zachytit zářivé barvy zelených polí a letní teplo scenérie.

„Jaro je nádherný čas na nový život, ale pro mě se nic nemění. Hned po východu slunce je skvělý čas pro fotografování kvetoucích květin a stromů, ale silné sluneční světlo přes den funguje stejně dobře – někdy i lépe.

„Na podzim je nejlepší fotografovat během „zlaté hodiny“, těsně po východu slunce nebo před jeho západem,“ říká Benjamin. „Slunce je na obloze opravdu nízko a vytváří nádherné, teplé podzimní barvy.“

3. Zachyťte co nejvíce detailů

Pohled na Dunaj směrem ke Gellértově hoře v Budapešti v Maďarsku, vyfotografován z vyvýšené pozice.

Benjamin vyfotografoval tento pohled na Dunaj v Budapešti v Maďarsku při západu slunce na konci jara. Použití dlouhé expozice umožnilo zachytit bohaté detaily stromů v popředí i městských budov ve střední vzdálenosti, což vzhled HDR zintenzivňuje. Zvýraznil také oranžové barvy, aby vylepšil sezónní atmosféru pro hotový snímek v horní části této stránky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 18 mm, 2 s, f/9 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Bílá labuť, která v zimě plave na modrém jezeře. Na břehu jezera se nachází malebná vesnice pokrytá sněhem, která se vzpíná k horám.

Zimní scéna v Hallstattu v Rakousku. I přes slabé světlo a výskyt mlhy byl Benjamin schopen zachytit spoustu detailů v budovách na svahu, které pak zvýraznil tím, že zvýšil kontrast. Také zvýraznil modrou barvu na snímku s cílem zdokonalit zimní náladu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 18 mm, 1/200 s, f/5,6 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mnoho fotoaparátů Canon obsahuje režim Krajina, ale Benjamin při nastavování fotoaparátu dává přednost plné kontrole. „Vždy používám režim ručního fotografování, takže můžu snadno nastavit clonu i rychlost závěrky, a získat tak přesně takovou expozici, kterou chci.“ Pokud fotografujete pomocí fotoaparátu se systémem EOS R, funkce Simulace expozice vám umožní zobrazit náhled, jak změny v nastavení expozice ovlivní snímek, a to jak v hledáčku, tak na zadním displeji. U digitální zrcadlovky tato možnost funguje, pokud používáte zadní displej v režimu živého náhledu.

Mnoho fotoaparátů Canon nabízí režimy snímání HDR (Vysoký dynamický rozsah), které jsou fantastické pro zachování detailů ve světlých oblastech a zvýraznění stínů. To vám poskytuje mnohem vyváženější expozici ve scénách s vysokým kontrastem.

„Můj fotoaparát je vybaven režimem scény Ovládání HDR podsvětlení,“ říká Benjamin. „Pro každý pořízený snímek fotoaparát zaznamená tři samostatné snímky s bracketingem expozice a poté je sloučí do fotografie HDR.“ Pokud fotoaparát nemá režim HDR, můžete i tak pořídit několik snímků s mírně odlišnou expozicí a pak je sloučit během úprav. Bezplatný software Digital Photo Professional (DPP) od společnosti Canon je vybaven vestavěným nástrojem HDR, který vám to usnadní. Použijte stativ, abyste se ujistili, že mezi po sobě jdoucími expozicemi nedochází k žádnému pohybu fotoaparátu.

Při fotografování v noci nebo za slabého osvětlení doporučuje Benjamin použít dlouhé expozice k zachycení co největšího množství detailů, dokonce i těch, co nevidíte očima. Nastavení Bulb (režim dlouhé expozice) fotoaparátu umožňuje expozice delší než 30 sekund, ale budete muset experimentovat, než se rozhodnete, za jak dlouho expozice vytvoří požadovaný efekt. Zkontrolujte výsledky na zadní obrazovce LCD a v případě potřeby snímek vyfotografujte znovu. Použijte stativ, abyste zabránili rozmazání snímku.

4. Upravte snímky a vylepšete atmosféru ročního období

Kopce u slovinského jezera Bled zahalené v mlze při východu slunce. Velké listy v popředí visí ve scenérii.

Tento podzimní snímek je plný éterické atmosféry – hnědé listy vytvářejí ve světle prvních ranních paprsků východu slunce kontrast s mlhou vznášející se nad slovinským jezerem Bled. Benjamin říká, že listy v popředí, které rámují scénu, jí dodávají hloubku a pocit sezónnosti. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 27 mm, 1/125 s, f/9 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Kopce u slovinského jezera Bled zahalené v mlze při východu slunce. Listy v popředí a vzdálené kopce jsou žlutější a voda v jezeře je modřejší.

Benjamin se rozhodl, že kopce a zejména listy v popředí vypadají příliš zeleně, takže ze zelených tónů udělal více žluto-oranžové, aby dodal snímku nádech podzimní atmosféry. „Do vody jsem také přidal modrou barvu a do mlhy trochu světla, aby vynikla,“ říká. © Benjamin Hegyi

I když Benjamin nefotografoval v režimu HDR, jeho osobním stylem je přidávání živých barev a zvyšování kontrastu, což s tímto vzhledem souvisí. Pro jeho snímky ročních období je však stejně důležité nastavení vyvážení bílé a expozice každého snímku, čímž dojde ke zdůraznění kvality světla, které je pro každé roční období typické.

Tyto počáteční úpravy lze provést pomocí bezplatného softwaru Digital Photo Professional (DPP) od společnosti Canon, který je určen ke zpracování a úpravě snímků ve formátu RAW pořízených fotoaparáty Canon. Je k dispozici s řadou stylů Picture Style, které rychle dodají snímkům požadovaný vzhled a dojem, jako byste je použili ve fotoaparátu. Patří mezi ně i styl Krajina, který zvyšuje ostrost a zlepšuje tóny i sytost barev, abyste dosáhli hlubokých, výrazných modrých odstínů a zelených odstínů pro oblohu a listí. Všechny úpravy aplikované jako styl Picture Style na souboru ve formátu RAW lze poté doladit, odstranit nebo nahradit jiným stylem Picture Style. Další styly jsou k dispozici ke stažení zdarma, včetně stylů Nostalgie, Jasný, Soumrak, Smaragdový a Podzimní odstíny, které jsou ideální, pokud chcete do snímků okamžitě vnést atmosféru jiného ročního období.

Výkonné nástroje pro úpravu barev softwaru DPP umožňují změnit odstín, sytost a jas určitých rozsahů barev, například pro vylepšení modré v zimní scéně nebo teplých tónů v letním snímku. Benjamin pro podobné efekty často používá vrstvy úprav v aplikaci Adobe Photoshop. „U zimních snímků zvýrazním modré tóny tím, že přidám prázdné vrstvy nastavené do režimu Prolnutí překrytí a maluji přes oblasti měkkým modrým štětcem s vysokou průhledností,“ vysvětluje. „U podzimních snímků můžete zdůraznit atmosféru scény malováním přes oblasti žlutými a oranžovými odstíny.

„Pro změnu kontrastu a jasu vždy používám vrstvy úprav,“ dodává, „protože masky vrstev můžete použít k ovlivnění pouze určitých oblastí snímku.“ To je ideální, když je spokojený s většinou snímku, ale má pocit, že některé aspekty vyžadují trochu větší důraz pro vyjádření nálady.

5. Nechte snímky na sociálních sítích hovořit za vás

Mlha při východu slunce vyplňuje údolí mezi horami pokrytými stromy.

Benjamin během svého fotografického výletu na Slovinsku vstával ve 4 hodiny, aby mohl zachytit podzimní východ slunce nad mlhavými horami, ale měl pocit, že snímek nezachytil scénu tak důvěryhodně, jak ji sám zažil. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 700D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 135 mm, 1/500 s, f/5,6 a ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mlha vyplňuje údolí mezi horami pokrytými stromy. Kontrast je zesílen a je přidán teplý odstín, který zdůrazňuje podzimní nádech.

Benjamin zesílil kontrast, aby zvýraznil detaily, jako jsou domy na kopcích ve střední vzdálenosti, což zdůrazňuje rozsah scény, a vylepšil podzimní barvy, aby zesílil sezónní atmosféru. Říká, že jeho sledující na sociálních médiích tuto silnou a přímou reprezentaci ročního období vítají. © Benjamin Hegyi

Pokud sdílíte své snímky na sociálních sítích, soupeříte o pozornost s miliony dalších snímků. Benjamin má pocit, že je důležité rozvíjet svůj vlastní styl, abyste mohli vyniknout z davu.

„Začínal jsem tak, že jsem se snažil napodobit styl ostatních fotografů, ale rád o tom přemýšlím tak, že mi to pomohlo vyvinout si svůj vlastní jedinečný styl,“ vysvětluje. „Na těchto základech jsem vybudoval svou instagramovou osobnost. Lidé rádi koukají na snímky, které odrážejí to, co si v každém ročním období užívají nejvíce a jak se kolem nich během času příroda mění. Zveřejňováním sezónního obsahu jsem získal mnohem větší úspěch, protože lidé vyhledávají mé snímky a sdílejí je s mnoha dalšími lidmi po celém světě.

„Nyní jsem dospěl do bodu, kdy spolu s agenturami pro fotografování krajiny a cestování, které rády používají mé snímky, dokážu oslovit 1 milion lidí. Myslím, že to nespočívá v sebepropagaci. Jde o to, abyste nechali snímky, aby to udělaly za vás.“



Autor: Matthew Richards



*Adobe, Lightroom a Photoshop jsou registrované ochranné známky nebo ochranné známky společnosti Adobe v USA nebo dalších zemích.

Související produkty

Související články