ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Užijte si pobyt venku: 5 technik pro fotografování vody

Objevte těchto pět nejlepších tipů, jak fotografovat vodu – od rozmazaných vodopádů až po padající kapky.
Malý vodopád tekoucí přes skály až do řeky se prodírá skrz bujný zelený les.

Pokud hledáte způsob, jak si odpočinout od shonu každodenního života, voda od vás pravděpodobně nebude daleko – mnoho lidí si užívá uklidňujících účinků vody v přírodě, od rodinného dne u pláže až po procházku krajinou podél říčních meandrů. Ať už si užíváte narážení vln, rozmazané mlhy stříkajícího vodopádu, nebo odrazů v nehybném jezeře, letos v létě bude voda pravděpodobně důležitým prvkem vašich snímků. Jak ale zachytíte poutavé fotografie objektu, který je tak rozmanitý a plný pohybu? Můžete si vybrat ze spousty kreativních možností, které vylepší vaše letní snímky.

Těchto pět technik fotografování vody vám pomůže posunout vaše snímky na novou úroveň, ať už objevujete letní počasí, nebo během chladnějších měsíců hledáte objekty blíže k domovu.

1. Jak fotografovat odrazy ve vodě

Muž drží fotoaparát nad hlavou a fotografuje vzdálené místo na pláži.

Při kompozici odrazu experimentujte s výškou fotoaparátu: vysoký úhel může obraz vykreslit jasněji, zatímco nízký úhel vás může přiblížit k povrchu a zajistit dynamičtější pohled.

Snímek plážové krajiny s vyhlídkou, která se odráží ve vodě na písku.

Pravděpodobně nejvíce fotogenickým aspektem vody je její schopnost odrazu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 31 mm, 1 s, f/16 a ISO 100.

Velká plocha stálé vody je ideální pro zachycení jasných odrazů, které představují skvělý způsob, jak dodat jinak prosté krajině zajímavý prvek. Až budete venku, porozhlédněte se po vodě – proudy vody vám poskytnou abstraktnější efekty odrazu, zatímco nehybný povrch kaluže může vytvořit klidnější odraz podobný zrcadlu. Pokud je tohle to, co vás zajímá, najděte před fotografováním chráněné místo nebo počkejte, až bude bezvětří.

Nastavení fotoaparátu do režimu priority clony (Av) vám umožní vybrat clonu, zatímco fotoaparát automaticky upraví rychlost závěrky pro správnou expozici. Chcete-li zajistit, aby popředí i odražené detaily v dálce zůstaly ostré, zvolte vysokou clonu a použijte kalkulačku hloubky ostrosti (DOF) a hyperfokální vzdálenosti v aplikaci Photo Companion. Zaostřování na tzv. hyperfokální vzdálenost pomáhá zaostřit snímek tak, že najde nejbližší bod, na který můžete zaostřit a zároveň udržet pozadí přijatelně ostré.

Jako alternativu k vysoké cloně můžete zkusit použít velmi nízké clonové číslo, které pomůže rozostřit buď popředí, nebo odraz, a tím docílit abstraktního efektu.

2. Jak fotografovat vodopády

Přeexponovaný tekoucí vodopád zobrazuje rozmazání pohybu.

K zachycení padající vody stylem dechberoucího rozmazání pohybu budete potřebovat dlouhou expozici. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 850D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM a nastavením 64 mm, 15 s, f/20 a ISO 100.

Fotografka stojí před řekou s vodopádem a fotoaparát má umístěn na stativu.

Neutrální šedé filtry (ND) jsou skvělé pro blokování světla, ale také mohou jejich zobrazení přes hledáček učinit komplikovaným. Chcete-li proti tomu zabojovat, použijte pro kompozici a zaostření Živý náhled a poté nastavte dvousekundový časovat, který zabrání rozhýbání fotoaparátu.

Až příště vyrazíte na túru a všimnete si vodopádu, který vás přímo vyzývá, abyste ho vyfotografovali, nezapomeňte situace maximálně využít přidáním neutrálních šedých filtrů (ND) do nastavení fotoaparátu. Neutrální šedé filtry zabraňují pronikání světla do fotoaparátu v měřeném množství (EV), což vám dává větší kontrolu při výběru rychlosti závěrky. Filtr ND s rozsahem 6 EV je ideální pro vodopády – a pravděpodobně nejlepší univerzální filtr pro snímky rozmazané vody. Než začnete fotografovat, prostudujte si tok vodopádu a poznamenejte si, kde je základna pěnění, protože toto je oblast, která bude vytvářet nádherně rozmazané pruhy.

Chcete-li provést jednoduché nastavení, nastavte fotoaparát do Ručního režimu (M) s dostatečně malou clonou, aby byla zajištěna hluboká hloubka ostrosti a citlivost ISO 100, a poté nastavte rychlost závěrky, dokud měření nebude vypadat správně. Poté připojte filtr ND a odpovídajícím způsobem dolaďte rychlost závěrky. Každý krok EV světla zablokovaného filtrem ND umožňuje dvojnásobnou dobu expozice. Metoda počítání kliků může být užitečná pro přepočítání, protože se jedná buď o dva nebo tři kliky na voliči rychlosti závěrky na jeden krok EV (v závislosti na přibývání kroků EV nastavených v nabídce fotoaparátu).

3. Jak vyhladit prostor nad mořem

Muž v podřepu vedle fotoaparátu a stativu na pláži pokryté kameny.

Párování fotoaparátu s aplikací Canon Camera Connect umožňuje pomocí telefonu spustit a zastavit expozici v režimu dlouhé expozice (B) trvající v řádu minut, což znamená, že můžete mít závěrku puštěnou tak dlouho, jak si budete přát.

Snímek s dlouhou expozicí, na kterém je zachyceno moře při západu slunce rozmazané proti skalám na pobřeží.

Pokud expozice trvají až minutu, můžete zachytit výrazné mléčné skvrny v moři a jemný pohyb v oblacích. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 850D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM a nastavením 24 mm, 2,5 s, f/16 a ISO 100.

Procházka po pláži s meandrující vodou je jednou z největších letních radostí a určitě ji budete chtít zachytit pro své album. Ale zatímco oceán může představovat jeden z nejúžasnějších pohledů na přírodu, voda s rozbouřeným povrchem nemusí při zmrazení ve fotografii působit zrovna pěkně. Použitím velmi dlouhé expozice k rozmazání pohybu moře můžete pěnivou vodu proměnit na hedvábně hladký povrch bez detailů. Pokud fotografujete za denního světla, budete potřebovat silný ND filtr, který blokuje přibližně 10–16 EV světla. Za soumraku možná budete potřebovat slabší ND filtr nebo nepoužijete žádný – pokud to chcete prověřit, vsaďte na ranní procházku a při nastavení snímku si užijte klidný pocit, že máte pláž téměř jen pro sebe.

4. Jak fotografovat narážející vlny

Fotograf v podřepu se stativem a fotoaparátem na skalách vedle stříkajících vln.

Při snímání vln může být obtížné zhodnotit správné načasování, proto nastavte režim řízení fotoaparátu na vysokou rychlost souvislého fotografování a při nárazu vln pořiďte sérii rychlých snímků.

Malé vlny narážejí na kameny na břehu pláže.

Nic nedokáže vyjádřit majestátní sílu vody tak dobře jako narážející vlny – experimentujte s různými rychlostmi závěrky a pozměňte výsledný snímek. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 850D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM a nastavením 27 mm, 1/20 s, f/25 a ISO 100.

Chcete-li zmrazit dramatický pohyb moře, budete potřebovat vysokou rychlost závěrky přibližně 1/500 s. Případně může pocit pohybu pomoci zprostředkovat pomalejší rychlost závěrky přeměnou stříkanců a kapek na trhavé pruhy rozmazání. Zkuste nastavit fotoaparát na režim priority závěrky (Tv) a snížit rychlost závěrky na přibližně 1/20 s nastavením ISO 100. Při této rychlosti závěrky je nejlepší použít stativ, ale můžete i fotografovat z ruky, dokud zvládnete zůstat nehybní.

Pokud máte objektiv se stabilizací obrazu nebo fotoaparát EOS R5 či R6 s vestavěnou stabilizací obrazu a používáte širokoúhlý objektiv, který se obecně řídí „recipročním“ pravidlem, lze expozici dlouhou 1/20 sekund pořídit z ruky pomocí 20mm objektivu.

5. Jak zmrazit kapky vody

Muž drží fotoaparát nad hrnkem s vodou, který je umístěn proti modrému listu, a fotografuje kapku stříkající shora.

Umístění blesku za modrý list z acetátu vytváří barevné odrazy na vodě.

Stříkající kapka vody čeří hladinu.

Makroobjektiv, jako je RF 35mm F1.8 Macro IS STM, který James použil k pořízení této fotografie, vám umožní pořizovat detailní snímky kapek vody zblízka. Nejprve ručně zaostřete na místo, kam kapka spadne. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem RF 35mm F1.8 Macro IS STM a nastavením 2 s, f/16 a ISO 100.

Bohužel počasí není vždy na naší straně. V takovém případě si vždy můžete vyzkoušet fotografování vody blíže k domovu a i kapky vody při pohledu zblízka mohou vypadat neuvěřitelně. Chcete-li zachytit akci padající vody, neobejdete se bez externího blesku, jako je Canon Speedlite EL-100, a budete muset fotografovat na tmavém místě. Tímto způsobem můžete použít trvání blesku (délku záblesku světla) a zmrazit pohyb, když kapka narazí na povrch vody pod sebou.

Tuto techniku procvičte nastavením kapátka nebo stříkačky nad sklenicí vody a umístěním blesku tak, aby osvětlil kapku zezadu. Nastavte fotoaparát do Ručního režimu (M) při nastavení f/8, ISO 100 a rychlosti závěrky přibližně dvě sekundy. Spusťte expozici, pusťte vodu a poté buď ručně aktivujte blesk, jakmile kapky narazí na povrch, nebo použijte dálkový ovladač k automatické aktivaci blesku. Je to výzva pro vaše schopnosti fotografování a techniku osvětlení, ale výsledky mohou být velkolepé.

Napsal James Paterson

Související výrobky

Související články