Inside a blue-green ice cave.

EXTERIÉR

5 tipů pro fotografování v chladných podmínkách

Sníh, mráz a led vytvářejí působivé zimní scenérie. Většina fotoaparátů má ale povolený rozsah provozních teplot až od 0 °C nebo 32 °F, proto budete muset být při teplotách pod nulou opatrní.

Fotografování ve sněhu a mrazu je často obtížné a hrozí při něm poškození vybavení, proto vám přinášíme praktické tipy, jak přežít chladné období

1. Použijte stativ

Pořídit ostrý snímek nebude snadné, když se vám budou ruce třást chladem. Lehký přenosný stativ pomůže stabilizovat fotoaparát, takže budete moci fotografovat s jistotou. Pamatujte ale, že při teplotách pod nulou není dobré dotýkat se kovových částí stativu holýma rukama, protože byste si mohli „spálit“ pokožku.

Pokud jste náruživým zimním fotografem, doporučuje ambasador společnosti Canon a fotograf zimních sportů Richard Walch investovat do speciálních horolezeckých rukavic. Praktické rukavice vám umožní vystrčit špičky prstů jen při pořizování snímku a po zbytek času mít ruce v teple.

2. Vezměte si náhradní baterie

V chladném počasí se baterie vybíjí rychleji než obvykle. Ponechávejte proto fotoaparát a baterie v brašně, kde zůstanou déle v teple. Nezapomeňte si také zabalit dvakrát více baterií než obvykle, abyste nemuseli fotografování krásných scenérií předčasně ukončit.

Související články
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

EXTERIÉR

Tipy a triky pro fotografování během zimní dovolené

Profesionální sportovní fotograf Richard Walch vám dá několik odborných tipů, jak pořizovat lepší zimní fotografie – od výběru fotoaparátu až po volbu nejvhodnějších nastavení.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

EXTERIÉR

Jak umělec s přezdívkou „Noční chodec z pohoří Munro“ zachycuje horské scenérie

Od barevných makrozáběrů po zahalené vrcholy hor – zjistěte, jak Alan Rowan využívá fotoaparát Canon SX740 HS, aby získal dokonalý snímek přírody.

Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

AKČNÍ FOTOGRAFIE

„Pro snímek vždy udělejte něco navíc“

Fotograf extrémních sportů Richard Walch popisuje, odkud se bere jeho touha pořizovat dechberoucí záběry jízdy na lyžích a snowboardu.

Scattered lumps of ice in a still, reflective lake.

3. Otáčejte kroužky ručně

Když používáte fotoaparát venku a neotáčíte zaostřovacím kroužkem ručně nebo chvilku nepoužíváte automatické zaostřování, může zaostřovací kroužek a kroužek zoomu „zamrznout“. Aby k tomu nedošlo, zabalte fotoaparát když jej nepoužíváte, a uložte do kvalitní brašny; také jej zakrývejte při fotografování ve sněžení. Anebo můžete kroužky ostření a zoomu často otáčet pomocí motoru automatického ostření, nebo ručně.

4. Pozor na kondenzaci

Přemístění fotoaparátu z chladného do teplého prostředí způsobí kondenzaci, která jej může poškodit. Richard Walch nabízí řešení: „Až půjdete na oběd, nechejte brašnu venku anebo zůstaňte venku také. Pokud přejdete z chladu do tepla a zkusíte se podívat na snímky, je konec. Fotoaparát se orosí, objektiv se orosí, a může dojít až k poškození. Fotoaparát je potřeba udržovat v jedné teplotní zóně.“

Seal cub sitting against a snowy background.

5. Použijte sluneční clonu objektivu

Při sněžení, nebo když sníh rozfoukává vítr, může sluneční clona pomoci zabránit ulpívání vloček na objektivu, vysvětluje Richard Walch. „Sluneční clona objektivu je opravdu důležitá, protože chrání objektiv před poletujícím sněhem. Používáním dobré sluneční clony se vyhnete mnoha nepříjemnostem.“ Proto nechávejte sluneční clonu nasazenou na objektivu a vezměte si několik čisticích utěrek na objektivy, kterými sklo osušíte před uložením fotoaparátu do brašny.