light trail over empty road

Expozice při fotografování

Fotografování s dlouhou expozicí

Dlouhou expozicí se myslí pořizování fotografií s rychlostí závěrky nastavenou na několik sekund až několik hodin. Jde o skvělou techniku umožňující pořizovat úchvatné snímky krajiny.

Nejprve musíte připevnit svůj fotoaparát ke stativu. Pokud byste snímali z ruky s rychlostí závěrky nastavenou i třeba jen na sekundu, snímek by byl rozmazaný. Nastavte citlivost ISO v závislosti na dané scéně a použijte režim priority závěrky (Tv) k nastavení rychlosti závěrky až na 30 sekund. Použitím dálkové spouště závěrky, jako je například dálkový ovladač RC-6, dálková spoušť RS-60E3 či bezdrátový dálkový ovladač Canon BR-E1, případně 2sekundové samospouště, se vyhnete veškerým otřesům fotoaparátu při stisknutí spouště.

Jak lze vidět na výše uvedeném příkladu, pohyb Země vytvořil na noční obloze při použití dlouhé expozice efekt se stopami hvězd.

Výzvou při snímání s dlouhou expozicí během dne je nastavení rychlosti závěrky tak, aby bylo možné zachytit dostatek pohybu. Je ideální používat rychlost závěrky nastavenou na více než pár sekund, takže nastavte nízkou citlivost ISO a malou clonu. Zároveň je výhodné snímat za oblačného počasí, stinných podmínek nebo během rána či při večeru, kdy je světlo tlumenější. Případně můžete investovat do filtru, který pak upevníte na konec objektivu a který zabraňuje pronikání části světla. Nejlepší volbou je neutrální šedý filtr (ND). Některé kompaktní fotoaparáty, například ty z řady PowerShot G7 X, mají zabudovaný filtr ND, který můžete (de)aktivovat prostřednictvím nabídky.

Blížící se vlna, která se následně stáhla, byla zachycena při nízké citlivosti ISO 100, nízké cloně f/16 a rychlostech uzávěrky 1/10 sekundy a 30 sekund.

Související články
Fireworks photography

FOTOGRAFOVÁNÍ OHŇOSTROJŮ

10 tipů, které vám pomohou k lepším fotografiím ohňostroje

Od nejlepšího nastavení fotoaparátu až po začlenění vaší rodiny a přátel do snímku – tady je návod, jak zachytit radost a kouzlo ohňostroje.

Light Painting Photography

LUMINOGRAFIE

Malování ve snímcích za pomoci zdroje světla a dlouhé expozice

Malba světlem je u fotografů velice oblíbená. Zásluhu na tom nese fakt, že je celkem snadné dosáhnout skvělých a velmi zajímavých výsledků bez potřeby použití spousty speciálního vybavení.

Astrophotography

ASTROFOTOGRAFIE

Jak pořizovat snímky hvězdné oblohy

Díky nové technologii fotoaparátů je fotografování noční oblohy jednodušší než kdy dřív. Tyto profesionální tipy vám pomohou vytvořit opravdu hvězdné snímky.