The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

VENKOVNÍ FOTOGRAFOVÁNÍ

Hvězdná obloha: 5 tipů pro pořizování snímků noční oblohy

Stát pod noční oblohou a vzhlížet ke hvězdám je opravdu kouzelný zážitek. A nyní, díky technologickým pokrokům v oblasti fotoaparátů, je možné se vydat ven a pořídit úchvatné fotografie snadněji než kdy dříve.

Chcete se nechat zasvětit do tajů astrofotografie? Přinášíme naše nejlepší tipy pro zachycení krásy hvězdné oblohy.

1. Sledujte předpověď počasí

Než se vydáte fotografovat, nezapomeňte se podívat na počasí, protože pokud chcete pořídit skvělé snímky hvězd, potřebujete jasnou noční oblohu. Mírná oblačnost však může vašim fotografiím noční oblohy dodat atmosféru, buďte proto kreativní a využijte ji ke svému prospěchu. Pokud se mraky nepohybují příliš rychle, budete mít méně potíží, protože na snímcích s dlouhou expozicí nebudou působit rozmazaně. Jako při všech dlouhých expozicích je zásadní zajistit stabilitu fotoaparátu, aby nevznikaly nežádoucí světelné šmouhy nebo rozmazání. Chcete-li pořídit ostré a jasné snímky hvězdné oblohy, používejte stativ a dávejte pozor na vítr, který může rozpohybovat mraky a pokazit tak celý snímek.

Související články
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

FOTOGRAFOVÁNÍ OHŇOSTROJŮ

10 tipů, které vám pomohou k lepším fotografiím ohňostroje

Od nejlepšího nastavení fotoaparátu až po začlenění vaší rodiny a přátel do snímku – tady je návod, jak zachytit radost a kouzlo ohňostroje.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

FOTOGRAFOVÁNÍ NA CESTÁCH

Jak co nejlépe využít fotoaparát při snímání městského prostředí

11 tipů a triků pro zachycení atmosféry městské džungle.

The Milky Way in a star-filled sky, above rugged cliffs in the foreground.

2. Najděte nejvhodnější místo pro fotografování hvězd

Chcete-li získat ty nejlepší snímky, musíte se vydat do přírody, daleko od veškerého světelného znečištění. Světla měst prakticky vymažou svit hvězd z oblohy, stejně tak i úplněk nebo i půlměsíc. Na světě existuje několik dobře známých míst, kde se dají pořídit fantastické záběry Mléčné dráhy – například Údolí smrti v Arizoně v USA – ale někdy stačí zajet za město, ve kterém bydlíte, a podaří se najít místo bez umělého osvětlení.

3. Zkoušejte různá nastavení

Pokud chcete fotografovat hvězdnou oblohu, musíte mít svůj fotoaparát plně pod kontrolou. Přepněte proto do ručního režimu a vyzkoušejte některá z nastavení popsaných níže.

  • Zaostření: Zaostřete objektiv na nekonečno. Můžete to udělat ručně přepnutím přepínače na objektivu na ruční zaostřování. Pak použijte ukazatel vzdálenosti (je-li součástí výbavy objektivu) nebo při pohledu do hledáčku otáčejte zaostřovacím kroužkem, dokud nebude nějaký vzdálený objekt ostrý. Jakmile bude objektiv zaostřen na větší vzdálenost než 6 metrů, bude jeho hyperfokální vzdálenost sahat až do nekonečna a hvězdy budou ostré.

  • Světelnost: Pokud chcete, aby se hvězdy zobrazily jako body a ne jako šmouhy, musíte zvýšit nastavení světelnosti. Tak se do fotoaparátu dostane co nejvíce světla a čas expozice zůstane relativně krátký. Nezapomeňte, že více otevřená clona přináší menší hloubku ostrosti, což znamená, že vše v bezprostřední blízkosti bude neostré.
  • Rychlost závěrky: Pamatujte, že světlo hvězd se neustále mihotá. Pokud chcete pořídit co nejstatičtější fotografie hvězd v Mléčné dráze, nastavte rychlost závěrky na maximálně 20 sekund. Kdybyste použili delší rychlost závěrky, vznikly by stopy hvězd.
  • ISO: Čtvrtým faktorem ovlivňujícím expozici na fotografiích je nastavení citlivosti ISO. Čím vyšší je číselná hodnota citlivosti ISO, tím citlivější bude snímač na světlo dopadající přes clonu. Jakmile bude nastavení clony a rychlosti závěrky odpovídat vašim potřebám pro získání požadovaného efektu, můžete začít experimentovat s nastavením ISO. Začněte s citlivostí ISO 1600 a pak ověřte (prohlížením snímků), zda má fotoaparát při daném nastavení clony a času expozice dostatek světla k zachycení snímků, které chcete získat. Potom můžete posouvat úroveň citlivosti ISO směrem nahoru (na 3200 nebo i více, kam až to fotoaparát umožní) a pozorovat, jak se to na výsledcích projeví.

A rock formation standing stark against a sky filled with stars.

4. Vytvořte kompozici

Obloha plná teček hvězd představuje jeden z nejpůsobivějších námětů, které lze vyfotografovat. Můžete ale zkusit do obrázku přidat i další prvky, a zvýšit tak jeho atraktivitu, například budovu, hory, krajinu nebo odraz na hladině jezera. Někdy hvězdy samy o sobě postrádají perspektivu či osobitost, vždy se proto dívejte po něčem unikátním, co můžete zachytit.

5. Zachyťte stopy hvězd

Stopy hvězd mohou působit dramaticky a poutavě. Budete potřebovat hodně času a trpělivosti, stativ a dálkové ovládání závěrky. Efekt vzniká otáčením Země – hvězdy zůstávají na svých místech!

Pořízení snímků těchto fantastických světelných stop je náročné, ale můžete dosáhnout ohromujících výsledků. Nejdříve je třeba určit, kde je severní pól. K tomu můžete použít některou z mnoha dostupných aplikací s mapami hvězdné oblohy ve svém smartphonu. Pokud při fotografování použijete dlouhou expozici a jako ústřední bod severní pól, vznikne kolem tohoto středového bodu soustava kružnic, podobně jako na připojeném obrázku.

Hvězdy nesvítí příliš silně, k zachycení jejich pohybu je proto nutné použít vyšší citlivost ISO (800, 1600 nebo vyšší). Než se pustíte do dlouhých expozic, postupujte s rozvahou a experimentujte, protože čím vyšší je citlivost ISO, tím více se bude na snímcích projevovat „šum“.

Maximální dostupná rychlost závěrky je na mnoha fotoaparátech 30 sekund, proto pro delší expozice používejte ruční režim a čas B. Tak budete moci nechat závěrku otevřenou tak dlouho, jak budete chtít – jedním stisknutím ji otevřete a dalším zavřete. Nastavte zaostření na nekonečno. Experimentujte a prohlížejte si své snímky, než se pustíte do dlouhé expozice s dobou trvání kolem 30 minut. Potom se znovu na snímek podívejte. Uspokojivých výsledků pravděpodobně dosáhnete až na několikátý pokus po několika probděných nocích.