bridge silhouette over purple sky

Tipy pro vytváření kompozice fotografií

Kompozice je jednoduše proces, při kterém se rozhodujete, jak budou objekty rozmístěné v záběru. Kompozice je skutečně kreativní stránkou fotografování. A nejvíc zábavy si užijete, když se naučíte její pravidla, a pak je budete záměrně porušovat.

Pokud chcete pořizovat lepší fotografie, podívejte se na následující body a video. Pak nové poznatky převeďte do praxe.

  1. 1. Promyslete si, co chcete fotografovat: Základem pro skvělé fotografie je dobrá volba fotografovaného objektu. Neustále pátrejte po zajímavých objektech, které vás upoutají. Čím zajímavější objekt si zvolíte, tím lepší fotografie pořídíte.

  2. 2. Pravidlo třetin: Zkuste fotografovaný objekt umístit mimo střed záběru. Když klíčové prvky umístíte podél imaginárních linií, které záběr rozdělují na svislé a vodorovné třetiny, můžete se těšit na skvělé snímky.

  3. 3. Hlavní linie: Přirozené linie, jako jsou chodníky, koleje, zdi nebo ploty, mohou zrak diváka výborným způsobem vtáhnout do příběhu snímku. Dále je skvělé, když ve směru úběžného bodu, na který chcete zaostřit, najdete zajímavý objekt.

  4. 4. Rámování: Umístění objektu do přirozeného „rámečku“, třeba do dveří. Na svůj objekt můžete upoutat také pomocí stromů, větví nebo klenby.

  5. 5. Vyplnění záběru: Při fotografování divoké zvěře a portrétů je vhodné, aby byl objekt v záběru velký. Přibližte se k objektu pomocí zoomu nebo fyzicky, aby okolo něj nebylo tolik nevyužitého místa.

  6. 6. Prostor pro imaginární pohyb: Když fotografujete pohybující se objekty, nechte před nimi volné místo. Když například fotografujete vozidlo, zkuste ho umístit k jedné straně záběru, aby před sebou mělo ještě dostatek prostoru.

  7. 7. Úhlopříčky: Úhlopříčky protínající záběr dodávají snímku drama a dojem pohybu. Větší pravděpodobnost výskytu úhlopříček je obvykle u širokoúhlých snímků, protože se vyznačují širší perspektivou. Zkuste s fotoaparátem snímat směrem nahoru nebo dolů. Tyto linie se tím zdůrazní.

  8. 8. Změna úhlu pohledu: Když změníte svou polohu při snímání, budou vaše snímky ojedinělé. Zkuste si třeba kleknout na jedno koleno nebo fotoaparát položit na zem. Výsledkem bude pohled z nízkého úhlu. Fotoaparát můžete také držet vysoko nad hlavou nebo zapátrat po nějaké vyhlídce, a zachytit tak pohled shora.

  9. 9. Struktury, vzory a detaily: Ať už fotografujete krajinu, přírodu, architekturu nebo akci, popojděte blíž a zkuste najít zajímavé textury nebo detaily, které vašim snímkům dodají zcela nový rozměr. Barevné kontrasty, symetrie a různé vzory najdete téměř na čemkoli, stačí se jen pořádně zadívat.

  10. 10. Dojem odlišného měřítka: Zkuste do svých snímků přidat dojem odlišného měřítka, které scénu zdůrazní a dodá jí ústřední bod. Tento postup se vyplácí zejména u snímků krajiny. Vhodným adeptem pro tento postup jsou také lidské postavy, protože divák je okamžitě rozpozná.

Podívejte se na naše video o kompozici:

 

Zkuste si vybrat objekt a popřemýšlejte nad tím, kolik různých kompozic můžete za pomoci 10 výše uvedených bodů pořídit. Potom vyfotografujte dalších 10 snímků stejného objektu, ale pravidla přitom porušte. Objekt třeba můžete umístit přímo do středu. Nebo scénu oddalte, jak jen to jde, aby byl objekt v záběru opravdu maličký. Je také důležité, abyste vyfotografovali snímky ve svislé i vodorovné poloze. Jedině tak zjistíte, které jsou nejlepší. Brzy přijdete na to, že možnosti kompozice snímků jsou nekonečné. Také zjistíte, které techniky kompozice vedou k zajímavým fotografiím.