2 men playing basketball with sunlight behind them

Pozdvihněte své fotografování akce na novou úroveň

Nastavení správného režimu

Ideální režim je Priorita závěrky AE (Tv) nebo Sport (pokud je tento režim u vašeho fotoaparátu k dispozici). První z těchto režimů umožňuje vlastní nastavení rychlosti závěrky, druhý provádí veškerá nastavení automaticky.

Tip: Když se někdo pohybuje velmi rychle směrem k vám, je těžké ho sledovat. Zkuste předem zaostřit na místo, kde očekáváte akci, a stiskněte tlačítko závěrky do poloviny. Když se akce dostane do požadovaného místa, zesílením stisku ji ihned zachytíte.

Režim Sport

Dynamické sportovní akce nejlépe zachytíte pomocí režimu Sport. Když v tomto režimu držíte tlačítko závěrky stisknuté, pořídíte rychlé sekvence snímků. Fotoaparát používá zaostření se sledováním a dynamicky upravuje AF bod podle aktuálního stavu. Každý snímek je tak dokonale ostrý.

Ukládání a baterie

Pokud chcete snímat dlouhé sekvence snímků, použijte vysokorychlostní paměťovou kartu. Klasické paměťové karty se rychle zaplní, protože fotoaparát využívá svou mezipaměť k dočasnému uložení snímků. Režim kontinuálního snímání také spotřebovává více energie baterie, dejte proto pozor, abyste nezůstali na suchu. Pokud s sebou nemáte náhradní baterii, nezapomeňte nepoužívaný fotoaparát vypínat nebo si aktivujte automatické vypínání napájení.

Sledování objektu

Podívejte se, zda má fotoaparát v nabídce funkci SERVO AF. Když je tato funkce aktivní, fotoaparát průběžně sleduje pohybující se objekt a dbá o jeho přesné zaostření. Doporučujeme tuto funkci aktivovat ještě před tím, než se objekt dostane do ideální pozice.


Používejte přiblížení

Pokud jste příliš daleko a potřebujete svůj objekt zvětšit, je lepší použít ruční přiblížení a digitální zoom si ponechat spíše v záloze, protože při něm může dojít k pixelizaci obrazu. Na velkých akcích, například na stadionu nebo v hale, osvítí blesk jen dvě tři řady lidí před vámi, takže je lepší jej vypnout.

Zpřesnění zaostření

Když fotografujete sportovní události, popředí a pozadí snímku je často plné barevných a kontrastních objektů. Aby byl váš zvolený objekt v takovém prostředí zaostřen co nejlépe, zkuste zvolit menší zónu AF bodů. Zaostření na požadovaný objekt je pak o něco náročnější, ale výsledek rozhodně stojí za to.

Tip: Podívejte se, zda je váš fotoaparát vybaven funkcí Inteligentní průběžné automatické zaostřování (AI Servo AF). Když je tato funkce aktivní, fotoaparát se snaží průběžně sledovat pohybující se objekt a dbá o jeho přesné zaostření. Doporučujeme zaměřit zvolený objekt předem a se sledováním začít ještě před tím, než se dostane do ideální pozice.


S optickým hledáčkem zapojíte obě oči

Pomocí optického hledáčku aktivujte automatické zaostření a sledování objektu. Jedno oko však mějte stále otevřené, aby vám neunikla vhodná akce.

Tip: Trénujte používání obou očí – jedno sleduje hledáček a druhé celkovou scénu. Pokud se vám to podaří, je větší šance, že vám neunikne žádný důležitý okamžik.

Správné načasování

Nejlepší snímky jsou ty, které jsou pořízeny ve správný okamžik. Pokud například splynete s tempem tenisového zápasu, zjistíte, že hráč při podávání na okamžik zpomalí – a právě v tu chvíli je ideální příležitost, protože míček je na okamžik v klidu.


Tip: Uzamkněte zaostření na cílovou čáru a držte tlačítko závěrky napůl stisknuté. Když se pak závodníci dostanou k dramatickému finiši, stačí stisk lehce zesílit.

Nastavení rychlosti závěrky

Otočte volič režimů do polohy Priorita závěrky AE (Tv) a zvolte vhodnou rychlost závěrky. Pokud například fotografujete závodní auta jedoucí směrem k vám, budete potřebovat rychlost 1/1000 s nebo vyšší, jestliže ale snímáte například děti hrající fotbal na zahradě, bude vám stačit 1/500 s. Fotoaparát automaticky nastaví odpovídající clonu. Při používání priority závěrky je důležité předem odhadnout, jaký typ akce chcete zachytit. U vyšších rychlostí použijte Automatické nastavení citlivosti ISO, které vám umožní objekt zachytit i za slábnoucího světla.

Tip: Když se objekt blíží k fotoaparátu, sledujte jej se zaostřením. Pro zachycení akce použijte vysokou rychlost závěrky. Toto nastavení je ideální například při fotografování na postranní čáře fotbalového hřiště, když se k vám blíží rychlá akce.

Trénujte otáčení

Otáčením máme na mysli situaci, kdy fotoaparátem pohybujete při sledování objektu, který se pohybuje souběžně s vámi. V takovou chvíli se často používá pomalá rychlost závěrky. Objekt je pak zachycen ostře, zatímco statické popředí a pozadí je rozmazané. Zkoušejte si optimální provedení – použijte optický hledáček a otáčejte se v pase, aby byl záběr plynulý. Pokud máte objektiv se stabilizátorem obrazu (IS), použijte přepínač režimů IS po straně objektivu a nastavte režim IS Mode 2.

Nenápadní hrdinové

Skvělé sportovní snímky nezachycují jen slavné vítěze. Důležité jsou drobné detaily – mečbol, emoce konkrétního fanouška v davu – které dodávají vašemu pohledu na danou událost hloubku a plnost. V takovém případě je ideální nastavení Standardní nebo Auto.

Sportovní úspěchy jsou skvělým filmovým tématem. Nabízíme vám několik tipů, které váš příběh ještě vylepší.

Vyberte hlavní body, které vám pomohou nastínit příběh. Začněte s obecným pohledem na událost a na diváky (a zaměřte se na zajímavé detaily). Pokud snímáte běžecký závod, zachyťte start a finiš. Nezapomeňte také na atmosféru před startem a následné oslavy. Zachyťte vedoucí závodníky na různých místech trati. Pořiďte záběry tabulí, průběžných výsledků, zvonce označujícího poslední kolo a podobně – pomohou vám vytvořit skvělé přechody mezi akčními záběry.

Tip: Používejte různé záběry – široké, klasické i přesně zaměřené. V jednom záběru nepoužívejte přiblížení. Nejprve zvolte vhodný rámec snímku a pak teprve stiskněte tlačítko nahrávání. Více kratších záběrů je obvykle lepší než jeden dlouhý.

Ukažte své snímky v nejlepším světle

Není žádným překvapením, že nejlepší sportovní snímky jsou vzrušující a působivé – stejně jako sportovní akce samotné. Nejlépe proto vyniknou na lesklém profesionálním papíru, jako je například Pro Platinum.

Pokud zachytíte obraz sportovního stadionu z různých úhlů, můžete vyzkoušet program na editaci snímků a vytvořit dramatický komplexní obraz celé scény.