Eddie Keogh racing

Tipy pro sportovní fotografii

Kurz: Sportovní fotografie

Zachyťte celou akci

Není moc pravděpodobné, že byste se na velkých akcích dostali až přímo k hřišti nebo ke trati. Nevadí, spousta krásných snímků na vás čeká i na kláních regionálního charakteru. V tomto kurzu se dozvíte, jak ještě lépe pracovat se svým fotoaparátem Canon. Podíváme se na tato témata:

  • Plánování
  • Reportáže ze zápasů
  • Objektivy
  • Zaostřeno na sportovce
  • Ruční zaostřování
  • Rozhodující okamžiky
  • Zmrazený pohyb nebo švenkování?
  • Kompozice
  • Rada na závěr

Plánování

Nejdůležitější je daný sport dobře znát. Jsou fotografové, kteří dokáží fotografovat jakýkoli sport, většina profesionálů se ale specializuje. Pořádně se naučte pravidla, ať dokážete předvídat další dění a vývoj hry. Když začnete sledovat jeden tým, budete už vědět, co od kterého hráče očekávat. Zkuste zachytit, jak tým funguje jako celek, a pak se soustřeďte na jednoho nebo dva hráče.

Reportáže ze zápasů

Vyberte si malý fotbalový, ragbyový nebo jiný klub a začněte tam. Na tyto kluby se platívá jen symbolické vstupné a obvykle se při fotografování dostanete přímo k hřišti. Zajděte za předsedy obou klubů, popřípadě za oběma trenéry a požádejte je o souhlas s fotografováním. Nabídněte bezplatné momentky ze zápasu i skupinové fotografie obou mužstev.

Atletické závody jsou snadno předvídatelné. Dobrým místem k fotografování těchto klání jsou zatáčky, kde v určitou chvíli atleti poběží přímo vstříc vašemu objektivu. V cíli budete asi muset stát u trati a fotografovat z boku. Zkuste se dostat přímo na úroveň cílové čáry a pomocí kontinuálního snímání zachytit, jak běžci dobíhají do cíle. Při skoku o tyči, trojskoku a podobných disciplínách se sportovci pohybují v malé oblasti. Během jejich pokusů tak budete mít spoustu příležitostí, jak zdokonalit své dovednosti.

Při motoristických závodech je alfou a omegou najít si dobré pozorovací místo. Každá trať je jiná, tak přijeďte v dostatečném předstihu, abyste si ji mohli projít.

Objektivy

Profesionální sportovní fotografové používají silné teleobjektivy. Objektiv s ohniskovou vzdáleností 400, 600 nebo dokonce 800 mm dokáže vyplnit celý záběr detaily, které byste běžným okem nezahlédli.

Vaše stávající objektivy asi takové přiblížení nenabízejí. Avšak i s modelem EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II nebo podobným setovým objektivem se standardním zoomem dodávaným s fotoaparáty EOS dokážete ledacos přiblížit. Stačí si jen vybrat takové sportovní klání, kde se dostanete blízko k dění. V takovémto případě by byla velká ohnisková vzdálenost stejně zbytečná a standardní zoom vám postačí.

Při fotografování sportů, kde se to hlavní děje ve větší vzdálenosti, se vám bude hodit teleobjektiv s delší ohniskovou vzdáleností, jako třeba EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Objektivy s velkou světelností (například f/2,8 nebo nižší) nabízí celou řadu výhod. Díky většímu množství světla, které dopadne na snímač fotoaparátu EOS, budete mít volnější ruce při nastavování rychlosti závěrky. Navíc při fotografování s nižším clonovým číslem lépe oddělíte sportovce od pozadí. Jde o tzv. užší hloubku ostrosti, kdy daná osoba krásněji vynikne oproti pozadí.

Zaostřeno na sportovce

Fotoaparáty EOS mají rychlé a přesné ostření. Na sportovní fotografii se skvěle hodí nastavit režim AF na inteligentní průběžné automatické zaostřování – AI Servo AF. Pak stačí jen stisknout a podržet tlačítko spouště a fotoaparát bude během sledování sportovců neustále upravovat zaostření.

Ruční zaostřování

U některých sportů uděláte lépe, když si ručně předostříte. Pokud třeba fotografujete skokany o tyči, budete přesně vědět, v kterém místě budou překonávat tyčku. Můžete tedy přepnout na ruční zaostřování a zaostřit na laťku. Pak jen stisknete spoušť, až se vám sportovec dostane do záběru.

Rozhodující okamžiky

Nejdůležitějším faktorem u sportovní fotografie je umění zachytit rozhodující okamžiky.

Přesně tu chvíli, kdy běžec protne čáru nebo kdy se tenistka dotkne raketou míčku. Někteří fotografové pro tento případ využívají funkci kontinuálního snímání.

Ale samozřejmě je skvělý pocit, když se vám povede rozhodující okamžik zachytit jediným snímkem. Tajemství spočívá v umění odhadnout, kdy daný moment přijde, a to bez praxe jde jen stěží. Vydejte se fotografovat kamaráda, jak trénuje tenisové odpaly, a pak se podívejte, kolikrát se vám povedlo zachytit míček v kontaktu s raketou. Potom můžete zkusit něco těžšího, třeba vyfotografovat fotbalistu, právě když odkopává balon. Povedlo se vám zachytit nohu zrovna ve chvíli, kdy je v kontaktu s míčem?

Zmrazený pohyb nebo švenkování?

Při fotografování rychle se pohybujících objektů se zdá, že nejlepší je zmrazit jejich pohyb pomocí vysoké rychlosti závěrky. Snímky pořízené při rychlosti závěrky 1/1 000 sekundy budou mnohem ostřejší než ty při rychlosti jen 1/100 sekundy.

Jste však s fotografií zmrazeného pohybu spokojení? Může působit nezajímavě, jako by byla bez života. Když snímek obohatíte pomocí rozmazání, můžete mu dodat pocit pohybu.

Nastavte volič režimů fotoaparátu EOS na režim Tv (priorita závěrky AE) a vyzkoušejte různé rychlosti závěrky. Během fotografovaní se dívejte na pořízené snímky a kontrolujte výsledný efekt.

Pohyb můžete zmrazit také tak, že použijete relativně pomalou rychlost závěrky (třeba 1/30 sekundy) a současně budete s fotoaparátem sledovat pohyb objektu. Tento postup se označuje jako sledování pohybujícího se objektu nebo také panning či švenkování. Cílem je udržet objekt v hledáčku na stejném místě, aby zůstal ostrý. Tato technika rozmaže pozadí a krásně na vašich snímcích zachytí pohyb.

Na některých objektivech můžete přepínačem zapnout stabilizaci obrazu, která vám švenkování usnadní. Normálně se přepínač nachází v poloze režimu 1, která nabízí stabilizaci ve svislém i vodorovném směru. Po přepnutí do režimu 2 je stabilizace poskytována pouze ve svislém směru, což je dokonalé pro pořizování akčních snímků vyžadujících sledování pohybujícího se objektu.

Kompozice

I když u sportovní fotografie musíte myslet na spoustu věcí, nezapomeňte na to hlavní – na kompozici.

Najděte si dobré pozorovací stanoviště a zakomponujte sportovce do záběru tak, abyste dosáhli kýženého efektu. Zvažte, jestli bude lepší fotografovat z dálky a zachytit vše v kontextu dění nebo jestli přijít blíž (popřípadě použít zoom) a vypíchnout jen malou část klání. Nezapomeňte také vyfotografovat místo, kde se akce koná, a to včetně detailů. Můžete zachytit třeba rohový praporek, startovní bloky, obroučku basketbalového koše nebo pyramidu z tenisových míčků. Zkuste také vypíchnout důležité aspekty sportu.

Rada na závěr

Chovejte se s respektem. Berte ohled na sportovce. Nemačkejte tlačítko spouště, pokud by zvuk fotoaparátu mohl sportovce rozptýlit. Chovejte se velice tiše, když se tenista chystá podávat nebo golfista odpálit. Nevynechejte však jedinou příležitost k fotografování. Odměnou vám budou krásné snímky.