Rozdíl při použití portrétního objektivu

Výběr speciálního objektivu vám pomůže pozvednout portréty na novou úroveň – od snímků hlavy, které vyplňují celý záběr, až po širokoúhlé pouliční portréty.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Příslušenstvím většiny fotoaparátů EOS je univerzální objektiv, který lze použít pro většinu žánrů fotografování. Chcete-li však pozvednout své fotografie na vyšší úroveň, stojí za to investovat do řady objektivů, které jsou výhodné pro váš vybraný žánr, například portrétní fotografie. Ať už se jedná o ohniskovou vzdálenost a maximální clonu, nebo o hmotnost a velikost, zvolený objektiv může vaše fotografie výrazně ovlivnit.

Jak poznat dobrý objektiv pro portréty?

U objektivu pro portréty je důležitá zejména ohnisková vzdálenost a maximální clona, ale při určování nejlepšího portrétního objektivu Canon pro vaše potřeby je třeba zvážit další aspekty.

Kompatibilita objektivů

Za prvé byste měli zvážit, jaké objektivy jsou kompatibilní s vaším stávajícím fotoaparátem. Bezzrcadlové fotoaparáty Canon se systémem EOS R, jako jsou modely Canon EOS R6 Mark III, EOS R8EOS R100, vám poskytují přístup k nejlepším objektivům společnosti Canon pro portréty. Fotoaparáty a objektivy se systémem EOS R používají bajonet typu RF, který zahrnuje 12kolíkové spojení pro neuvěřitelně rychlé a spolehlivé automatické zaostřování. Díky kreativním možnostem, které nabízí bezzrcadlová technologie, je bajonet RF skvělou investicí, pokud přemýšlíte o budoucím hardwaru během své fotografické cesty.

Několik barevných světelných stop se proplétá kolem hlavy a trupu modelu na snímku proti černému pozadí, pořízeném pomocí objektivu se zoomem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, který měří pouhých 88,8 mm, je všestrannou volbou pro fotografování portrétů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 (nyní nahrazený modelem Canon EOS R6 Mark III) s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 44 mm, 8 s, f/16 a ISO 100.

Stabilizace obrazu

Dále mějte na paměti, že při pořizování působivých portrétů nebudete vždy chtít nebo moci použít stativ. Zde přichází do hry stabilizace obrazu. Objektivy, například Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STMRF 24-105mm F4-7.1 IS STM, jsou vybaveny stabilizací obrazu, která zajišťuje, že vaše snímky budou při fotografování z ruky dokonale ostré. Zvýšená stabilizace vám umožní zpomalit rychlost závěrky a propustit tak více světla, což vám poskytne všestrannost potřebnou pro fotografování za nejrůznějších světelných podmínek.

Tento efekt je ještě větší při párování stabilizovaného objektivu s fotoaparátem vybaveným stabilizací obrazu v těle (IBIS), jako je například fotoaparát Canon EOS R6 Mark III – společně mohou dosáhnout stabilizace v rozsahu až 8,5 EV. I když váš objektiv není vybaven stabilizací obrazu, můžete stále těžit ze samotné funkce IBIS – je obzvláště účinná u objektivů s krátkou ohniskovou vzdáleností.

Rozměry a hmotnost

Je třeba vzít v úvahu také rozměry, hmotnost a zaměření. Pro fotografy portrétů, kteří chtějí zůstat agilní nebo používat své objektivy v různých žánrech, bude ideální malý a lehký objektiv. Objektivy Canon RF 50mm F1.8 STM a RF 35mm F1.8 MACRO IS STM jsou neuvěřitelně kompaktní, takže jsou dokonalým a cenově dostupným doplňkem sady pro fotografy pouličních portrétů. To vše bez kompromisů v oblasti potenciálu klasických portrétů díky vysoké světelnosti f/1,8, která zajišťuje krásně rozmazané pozadí a flexibilitu s hloubkou ostrosti. Tenký objektiv RF 28mm F2.8 STM nabízí širší pohled pro skupinové portréty, ale váží pouhých 120 gramů. Pro maximální všestrannost však nehledejte nic jiného než objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Díky širokému rozsahu ohniskových vzdáleností je tento objektiv dokonalým všestranným společníkem pro každodenní použití, který je ideální pro téměř všechny žánry fotografování, od ultraširokoúhlých 24mm architektonických snímků až po 85mm studiové portréty a 105mm záběry hlavy s velkým přiblížením.

Světelnost

Dalším klíčovým faktorem při výběru objektivu vhodného pro fotografování portrétů je jeho světelnost. Clona představuje velikost otvoru v objektivu, kterým prochází světlo na snímač fotoaparátu.

Každý objektiv je označen clonovým číslem, například f/2,8 nebo f/4. Světelnost některých objektivů závisí na vybrané ohniskové vzdálenosti a takové objektivy budou mít rozsah clony například f/4–7,1. Jiné objektivy se zoomem, včetně objektivů Canon RF 24-105mm F4L IS USMRF 24-70mm F2.8L IS USM, místo toho nabízejí pevnou maximální clonu pro konzistentní expozici v celém rozsahu zoomu. Tyto objektivy s pevnou maximální clonou a kvalitou konstrukce řady L, která je utěsněna proti povětrnostním vlivům, jsou ideální pro fotografy, kteří chtějí přejít z objektivu RF 24-105mm F4-7.1 IS STM na vyšší úroveň nebo pro ty, kteří jednoduše požadují profesionální objektiv.

Boční profil modelky s tmavě červenou rtěnkou, která otáčí tvář směrem k fotoaparátu, s řetězcem rozmazaných světel v pozadí; pořízeno objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM.

Ohnisková vzdálenost 50 mm je vhodná pro mnoho žánrů fotografování, zatímco díky vysoké světelnosti je ideální pro dosažení měkkého rozmazání pozadí při fotografování portrétů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 (nyní nahrazený modelem EOS R6 Mark III) s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM a nastavením 1/125 s, f/1,8 a ISO 1250. © Ejiro Dafé

Čím nižší je clonové číslo, tím vyšší je světelnost objektivu. Fotografování portrétů odcloněným objektivem má své výhody.

Při větším otvoru clony se do fotoaparátu dostává přes objektiv více světla. Objektivy s vysokou světelností, jako je Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STMRF 85mm F2 MACRO IS STM, se skvěle hodí pro fotografování za slabého osvětlení (například interiérové portréty) a pro situace, kdy potřebujete flexibilitu pro hraní se světlem, jako je tomu v případě černobílých nebo abstraktních portrétů. Druhou výhodou fotografování s minimálním zacloněním, poměrně známého jako fotografování na „plnou díru“, je, že při něm dochází k většímu rozostření pozadí, což fotografové portrétů mnohdy upřednostňují.

Podívejme se na několik příkladů fotografování portrétů při různých clonových číslech.

Kombinace tří záběrů hlavy postavy s jasně červenou rtěnkou a žlutým rolákem. Levý záběr znázorňuje jasný objekt a rozmazané pozadí, prostřední představuje střední cestu a záběr vpravo zase jasný objekt a jasné pozadí.

Tyto tři snímky, které jsou všechny vyfotografovány objektivem Canon RF 50mm f/1.8 STM při stejné ohniskové vzdálenosti, ukazují velikost clony, která se liší od malé clony (nízké clonové číslo) u prvního snímku po úzkou clonu (vyšší clonové číslo) u třetího snímku. Chcete-li se zbavit rozptylujícího pozadí u portrétů nebo jej rozostřit, je nezbytné použít světelný objektiv. Na prvním snímku se divák zaměří na obličej objektu, a portrét tak zásadně nabere na efektivitě. © Ejiro Dafé

To však neznamená, že objektiv s o něco vyšší maximální clonou, jako je například f/4 objektivu Canon RF 24-105mm F4L IS USM, nedokáže vytvořit nádherné rozostření, zejména při ohniskové vzdálenosti teleobjektivu. Důvodem je to, že delší ohniskové vzdálenosti zachycují menší část pozadí, než kratší, takže rozostření pozadí vypadá na snímku výraznější a difúznější a pomáhá fotografovanému objektu vyniknout.

Automatické zaostřování

Fotografování portrétů obvykle nevyžaduje super rychlé automatické zaostřování používané pro sport nebo divokou přírodu, ale objektiv, který rychle a tiše zaostřuje, je přesto vítaným pomocníkem – zejména pokud plánujete natáčet video. Hledejte objektivy Canon s technologií USM (ultrazvukový motor) nebo STM (krokový motor). Tyto systémy nabízejí plynulé, téměř neslyšné zaostřování, které mikrofon fotoaparátu pravděpodobně vůbec nezachytí.

Díky lichotivému rozostření pozadí a přirozenému oddělení objektů fungují portrétní objektivy Canon skvěle i při videorozhovorech. Můžete dokonce prozkoumat hybridní objektivy Canon, které jsou navrženy tak, aby poskytovaly profesionální výsledky pro fotografie i videa.

Nejlepší objektivy Canon pro záběry hlavy a tradiční portréty

Portrét vousaté postavy stojící v dlouhé trávě a držící malé dítě, zachycený objektivem Canon RF 85mm F2 Macro IS STM.

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM je cenově dostupná volba pro uživatele bezzrcadlových fotoaparátů, kteří chtějí speciální portrétní objektiv. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 (nyní nahrazený modelem Canon EOS R6 Mark III) s objektivem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM při nastavení 1/800 s, f/2 a ISO 400. © Ilvy Njiokiktjienová

Portrét pořízený objektivem Canon RF 85mm F2 Macro IS STM, který zachycuje staršího člověka s krátkými vlasy ve světle modrozeleném oblečení.

Objektiv RF 85mm F2 Macro IS STM dokáže pořizovat nádherné portréty s ohniskovou vzdáleností teleobjektivu. Nabízí také rychlé a spolehlivé automatické zaostřování i za slabého osvětlení. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 (nyní nahrazený modelem Canon EOS R6 Mark III) s objektivem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM při nastavení 1/800 s, f/2 a ISO 400. © Ilvy Njiokiktjienová

Ohnisková vzdálenost je vzdálenost mezi objektivem a snímačem fotoaparátu, když je objekt zaostřen, a uvádí se v milimetrech (mm). Objektivy se zoomem mají ohniskový rozsah, který je napsán jako minimální a maximální hodnota, například 24–105 mm. Portrétní objektiv je obvykle objektivem s ohniskovou vzdáleností okolo 85 mm nebo delší, jako je Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, který je vybaven lehkou konstrukcí a stabilizací obrazu v rozsahu 5 EV pro dokonalé portréty z ruky.

V klasické kompozici hlavy a ramen poskytuje 85mm portrétní objektiv lichotivou úroveň komprese perspektivy. Funkce obličeje jsou vykresleny proporcionálně a ohnisková vzdálenost teleobjektivu pomáhá oddělit model od pozadí. U fotoaparátu se snímačem APS-C vytvoří 50mm objektiv u plnoformátového fotoaparátu přibližně stejné zorné pole jako 85mm objektiv.

Naproti tomu při použití kratší ohniskové vzdálenosti, například 24 mm, může dojít při použití na blízko ke zdůraznění perspektivy, takže detaily blíže k fotoaparátu – například nos – vypadají větší. Pozadí se také jeví výraznější při kratších ohniskových vzdálenostech.

Rozostřený záběr hlavy postavy s krátkými kudrnatými blond vlasy při pohledu přes sklo pokryté kapičkami vody.

Objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM je skvělý objektiv pro ty, kteří chtějí přejít od objektivů obsaženými v sadách k prvnímu objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 (nyní nahrazený modelem EOS R6 Mark III) s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 50 mm, 1/200 s, f/2,8 a ISO 320.

Objektivy uprostřed rozsahu ohniskových vzdáleností, například Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STMRF 50mm F1.8 STM, mohou být pro portréty také skvělé. Tyto ohniskové vzdálenosti zkreslují snímky méně než širokoúhlé objektivy a zajišťují přirozené snímky, takže se skvěle hodí jako portrétní objektivy pro snímky celého těla, což je obzvláště užitečné pro módní fotografy.

Nejlepší objektivy Canon pro skupinové portréty a pouliční portréty

Skupinový portrét britské kapely Venus Grrrls pořízený fotografkou Corinne Cummingovou pomocí objektivu RF 24-70mm F2.8 L IS USM.

Díky maximální ohniskové vzdálenosti 70 mm je objektiv Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM všestrannou volbou pro skupinové nebo pouliční portréty. Cenově dostupnější objektiv se zoomem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM nabízí ještě větší dosah. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 Mark III s objektivem Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM při nastavení 35 mm, 1/125 s, f/5,6 a ISO 200.

Použití univerzálního objektivu se zoomem, jako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, vám poskytne to nejlepší z ohniskové vzdálenosti širokoúhlého objektivu i teleobjektivu a celého rozsahu mezi nimi. Při své největší šířce 24 mm se zorné pole tohoto objektivu hodí i pro ty největší skupinové portréty a v situačních pouličních portrétech pojmou obrovské množství kontextu, zatímco horní rozsah je ideální pro klasické portréty a záběry hlavy zblízka.

Širokoúhlé záběry lze využít ke skvělému efektu při situačních portrétech, kde okolí objektu hraje důležitou roli při vyprávění příběhu a při skupinových portrétech, kde se do záběru musí vejít více objektů.

Pokud chcete fotografovat skupinové portréty, objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM je pro vás jako stvořený. A pokud fotografujete velkou skupinu v relativně malém prostoru, dobrých výsledků můžete dosáhnout pomocí ultraširokoúhlého objektivu.

Nejlepší objektivy Canon pro efekt bokeh

Mladá žena dřepící u řeky, s detaily lodi, budov a stromů v pozadí rozostřenými díky vysoké světelnosti objektivu Canon RF 45mm F1.2 STM.

Canon RF 45mm F1.2 STM je neuvěřitelně světelný objektiv, který umožňuje vytvořit plynulé rozostření pozadí při fotografování portrétů v plné délce zásluhou vysoké světelnosti f/1,2 – ideální pro rušné scény, jako je tato.

Objektivy s vysokou světelností ve vztahu k ohniskové vzdálenosti se často nazývají „světelné“ objektivy, protože propouští do fotoaparátu více světla, a tím vám umožňují používat vyšší rychlosti závěrky. Je to však hladký a jemný vzhled oblastí mimo zaostření – který je znám jako „bokeh“ – kde světelné portrétní objektivy jako Canon RF 45mm F1.2 STM skutečně vynikají. Díky světelnosti f/1,2 je objektiv Canon RF 45mm F1.2 STM nejsvětelnějším objektivem typu RF, který nespadá do profesionální řady L společnosti Canon, což z něj činí skvělou volbu pro vytváření kreativních efektů hloubky ostrosti.

Vzhledem k tomu, že světelné objektivy produkují extrémně malou hloubku ostrosti, může být přesné zaostřování při fotografování s široce otevřenou clonou náročné. Aktivace detekce očí u nejnovějších fotoaparátů Canon se systémem EOS R, jako jsou modely EOS R6 Mark IIIEOS R8, může opravdu pomoci, protože fotoaparát automaticky zaostří na oči fotografovaného objektu. Můžete si dokonce vybrat, zda chcete upřednostnit levé nebo pravé oko, a dosáhnout tak mimořádné přesnosti.

Nejlepší objektivy Canon pro kosmetické snímky

Detailní záběr hlavy modelky s lesklou rtěnkou a růžovým make-upem pořízený ze strany pomocí objektivu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

S širokoúhlým objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM se dostanete hezky blízko a objevíte krásné detaily na svých portrétech. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/200 s, f/2,8 a ISO 200. © Guia Besanaová

I když můžete makroobjektivy použít pro detailní snímky fascinujícího hmyzu nebo lahodně vypadajícího jídla, neuvěřitelné detaily, které poskytují, jsou také ideální pro portréty. Makroobjektivy se ve skutečnosti běžně používají při snímání módních a kosmetických portrétních fotografií, aby zvýraznily jednotlivé rysy obličeje a upozornily na konkrétní kosmetické výrobky.

Objektiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM je vybaven minimální zaostřovací vzdáleností 35 cm, zatímco objektiv RF 35mm F1.8 MACRO IS STM dokáže zaostřit už do vzdálenosti 17 cm. Použitím makroobjektivu a přiblížením se k objektu můžete do popředí uvést nádherné detaily a předvést a oslavit individuální krásu svých objektů.

Napsali Peter Wolinski a Marcus Hawkins

Související články

Fotografujte abstraktní portréty

Experimentujte s násobnými expozicemi, malujte světlem nebo si hrajte se stíny.

Tipy pro fotografování portrétů

Vylepšete své portréty pomocí těchto skvělých tipů a technik.

Nejlepší základní výbava pro portréty

Fotoaparáty a objektivy pro každý typ portrétní fotografie.

Jak proniknout do módní fotografie

Módní fotografie je často považována za exkluzivní, ale dva mladí fotografové pracující v oboru odhalují, jak se tato oblast postupně otevírá.