A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

CESTOVNÍ

Letenky, pas, fotoaparát: 10 fotografických tipů, které musíte vyzkoušet

Kam v létě plánujete vyrazit? Ať už plánujete strávit nějaký čas na pláži, ve městě, na túře nebo někde dál, nezapomeňte si sbalit fotoaparát, abyste mohli zaznamenat jedinečné životní okamžiky a odvézt si vzpomínky na prázdniny domů.

Podívejte se na naše tipy ohledně pořizování působivějších fotografií z cest, se kterými uděláte dojem. Pomůžeme vám vybrat nejlepší nastavení fotoaparátu na prázdninové fotografování, vytvářet netradiční fotografie a získat si obdiv svých odběratelů na sociálních sítích.

Co se týče výběru fotoaparátu, plnoformátový bezzrcadlový model Canon EOS RP je pro kreativní fotografování na cestách ideální. Nabízí plnoformátový, 26,2MP snímač, výkonný procesor DIGIC 8 a řadu kreativních ovládacích prvků v lehkém provedení. Zkombinujte fotoaparát EOS RP s objektivem RF z nového systému EOS R nebo využijte jednoduchý adaptér a přidejte objektiv EF nebo EF-S beze ztráty výkonu.

Neuvěřitelně lehkou zrcadlovku Canon EOS 250D s pohyblivým displejem LCD si s sebou můžete brát všude a častěji. Díky funkcím, jako je detekce obličeje a sledování automatického zaostření, a nastavení Automatický inteligentní scénický režim vám pomůže pořídit skvělé fotografie v různých situacích.

Pokud dáváte přednost přímočarému fotoaparátu, kterým jen namíříte a stisknete spoušť, s vestavěným objektivem, nabízíme model Canon PowerShot SX70 HS s obřím 65× optickým zoomem, 20,3MP snímačem CMOS a funkcemi, jako je adaptivní automatické zaostřování při slabém osvětlení, které vám pomohou vytvořit dokonalé snímky.

1. Vyberte si jiný úhel díky otočnému displeji

Alternativní úhly pomohou fotografiím z dovolené vyniknout. Modely Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HSCanon EOS 250D mají otočné obrazovky, které umožňují snímání z různých úhlů. Podržte fotoaparát nad hlavou nebo u země a nastavte obrazovku tak, abyste mohli vybrat kompozici pomocí živého náhledu. Natáhněte se, udělejte krok stranou nebo se sehněte a pořiďte skutečně jedinečné snímky z prázdnin.

2. Zvířata má rád každý

Největší dojem udělají obrázky zvířat, zvlášť pokud budou roztomilé, majestátní nebo neobvyklé. Nejpůsobivějších zvířecích portrétů dosáhnete, pokud vyberete na fotoaparát režim Portrét a zaostříte na oči. Pokud používáte kompaktní, ale výkonný fotoaparát Canon EOS RP, můžete přesně vybrat bod zaostření z 4 779 AF bodů na dotykové obrazovce. Snažte se umístit AF bod na oko zvířete, které je vám nejblíže, aby byl efekt co nejsilnější. Režim tichého fotografování modelu Canon EOS RP také pomůže zařídit, že zvířata nevyplašíte zvukem závěrky.

Vyhněte se rušení pomocí kompozice přímo kolem vybraného zvířete – pokud používáte fotoaparát Canon PowerShot SX70 HS, jeho působivý 65× optický zoom vám umožní, že se nebudete muset ke zvířatům příliš přibližovat a rušit je.

Související články
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

CESTOVNÍ

Jak co nejlépe využít fotoaparát při snímání městského prostředí

11 tipů a triků pro zachycení atmosféry městské džungle.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

EXTERIÉR

Jak umělec s přezdívkou „Noční chodec z pohoří Munro“ zachycuje horské scenérie

Od barevných makrozáběrů po zahalené vrcholy hor – zjistěte, jak Alan Rowan využívá fotoaparát Canon SX740 HS, aby získal dokonalý snímek přírody.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

EXTERIÉR

Tipy a triky pro fotografování během zimní dovolené

Profesionální sportovní fotograf Richard Walch vám dá několik odborných tipů, jak pořizovat lepší zimní fotografie – od výběru fotoaparátu až po volbu nejvhodnějších nastavení.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Hledejte lesklé povrchy

V zastavěných prostorech vám může pomoci sklo – dívejte se po odrazivých plochách od výloh po okna autobusů a začněte fotografovat scény, které v nich vidíte. Odrazy nabízejí alternativu, abstraktnější a zábavnější pohled, který využijete na kreativních snímcích z dovolené.

Pokud máte fotoaparát s možností ručního zaostřování, např. model Canon EOS RP nebo Canon EOS 250D, využijte jej při fotografování obrazů, protože vám může pomoci najít požadovaný bod zaostření. Dejte si ale pozor, kde se nacházíte, jinak můžete zaznamenat jen svůj odraz – tedy pokud to zrovna nemáte v úmyslu.

4. Hrajte si se stíny

S trochou štěstí si budete vychutnávat prázdninové sluníčko. A se sluníčkem přicházejí i stíny. Nebojte se vysoce kontrastních scén! Pomocí režimu bodového (středového) měření proveďte expozici světlých míst na scéně a dejte stínům vyniknout v ostrém kontrastu. Po nastavení expozice zvolte kompozici a pořiďte snímek. Experimentujte s dramatickými stíny palem lemujících pláž nebo hledejte kreativní možnosti slunečních paprsků pronikajících okny kavárny, kde sedíte.

Ostré kontrastní stíny získáte, pokud budete fotografovat během jasného slunečního světla, měkčí a delší stíny, pokud bude slunce nízko na obloze.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Přibližte se díky makroobjektivu

Přibližte se a sledujte detaily památek s makroobjektivem na fotoaparátu Canon EOS RP nebo Canon EOS 250D. Zachyťte drobnosti a fascinující objekty, které mohly jiným návštěvníkům uniknout. Systém Canon EOS R je navržený pro řadu výkonných objektivu typu RF včetně objektivu Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, což je univerzální širokoúhlý objektiv vhodný na makrosnímky zblízka nebo pořizování pouličních fotografií a kreativních portrétů.

I bez systému s vyměnitelným objektivem můžete hledat detaily, které tvoří jedinečný charakter daného místa, a vytvářet krásné umělecké snímky: v režimu makro dokáže model Canon PowerShot SX70 HS zaostřit na předměty ve vzdálenosti méně než 1 cm od objektivu.

6. Experimentujte v noci

Nenechávejte fotoaparát doma, když večer vyrazíte ven. Města a obloha v noci skutečně ožívají. Nenechte si ujít fotografické příležitosti, které vás čekají, ať už si užíváte večer ve městě nebo v odlehlých oblastech. Plnoformátový fotoaparát Canon EOS RP vám pomůže zaznamenat působivé noční scény díky úžasným vlastnostem snímání při slabém osvětlení a vysoké citlivosti ISO. Podobně i snímač APS-C a procesor DIGIC 8 modelu Canon EOS 250D zajišťují skvělé výsledky i za slabého osvětlení.

Pokud chcete fotografovat zářící noční oblohu, dosáhnete nejlepších výsledků, pokud bude fotoaparát umístění na stabilním povrchu nebo přenosném stativu, aby nedošlo k rozhýbání fotoaparátu. Použití nižší rychlosti závěrky umožní zachytit více světla ze vzdálených hvězd – snímek vpravo dole byl například pořízen pomocí fotoaparátu Canon EOS RP s objektivem Canon EF 14mm f/2.8L II USM při rychlosti závěrky 25 s, cloně f/2,8 a citlivosti ISO 3200. Podle situace a sady však může být vhodnější kratší rychlost závěrky, aby nedošlo k rozmazání hvězd. Experimentujte s tím, co funguje nejlépe.

Pokud vás více zajímá noční město, model Canon EOS RP s mimořádným výkonem za slabého osvětlení, skvělým displejem s živým náhledem a možnosti automaticky zaostřovat až na úžasných -5 EV vám pomůže pořídit snímky nabité detaily, i když už lidské oko sotva rozeznává věci.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Seznamte se s nastavením, abyste mohli zachytit scénu

Ať už pojedete kamkoli, budete chtít zachytit památky a zajímavosti kolem sebe. Zkuste namísto bezhlavého mačkání spouště věnovat čas přemýšlení o nastavení fotoaparátu a vytvářejte osobitější snímky. Chcete zachytit výhled v širokoúhlém zobrazení nebo se zaměřit na jednu část scény pomocí větší ohniskové vzdálenosti?

Snímek dívky na pláži níže byl pořízen pomocí fotoaparátu Canon EOS 250Dobjektivem Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM při nastavení ohniskové vzdálenosti na 55 mm, zatímco pohled na město na vrcholu byl pořízen stejným fotoaparátem a objektivem, ale ohnisková vzdálenosti byla nastavena na 18 mm.

Pokud máte zájem o ostrost ve směru zpředu dozadu, využijte vysoké clonové číslo v rozsahu přibližně f/8 až f/11. Vysoké clonové číslo maximalizuje hloubku ostrosti snímku, což znamená, že bude ostrá větší část scény od vzdálených objektů po blízké, nastavení f/11 by však mělo být nejvyšší hodnotou nutnou k dosažení tohoto efektu. Větší clonové číslo představuje riziko snížení kvality snímku, a to zpravidla bez dostatečného zlepšení hloubky ostrosti, aby byl tento kompromis přínosný.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Využijte světlo

Nejvhodnější čas na fotografování nápadné krajiny často nastává, když je slunce níže na obloze a světlo je měkčí, zejména pak během „zlaté hodiny“ při stmívání a rozednívání. Fotografování v jasném poledním slunci vytváří výrazné stíny a hrozí riziko přeexponování hlavních objektů snímku.

Pokud snímáte proti západu slunce (nebo slunci obecně), lidé a objekty v popředí budou pravděpodobně zachyceni jako siluety. Nesnažte se to měnit, naopak využijte tuto příležitost k zachycení atmosféry. Pokud chcete vytvářet nápadité portréty, využijte hřejivé světlo letního západu slunce k vytvoření dramatických siluet své rodiny a přátel. Nejpůsobivějších výsledků dosáhnete, pokud bude objekt přímo před světlem, na které jste exponovali, a najdete výrazné a specifické stíny. Pokud jsou v záběru jiné objekty, zkuste změnit polohu nebo kompozici, aby nedošlo k matoucímu překrývání nebo slévání stínů.

9. Pořizujte dokonalé snímky lidí

Nejde jen o místa, kam vyrážíte, ale samozřejmě také o lidi, ať už to jsou vaši společníci na cestách nebo zajímaví lidé, které potkáte. Pokud chcete vytvářet nápadité portréty zaměřené na objekt, využijte nízká clonová čísla, která vám zajistí krásné rozmazání pozadí nebo efekt bokeh. Uvažujte o barvě na scéně, nikoli o konkrétních tvarech.

Fotografujte pomocí objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností 50 mm, jako je model Canon EF 50mm f/1.8 STM, clonu nastavte na f/2,2 a vytvoříte jasný portrét ozářený paprsky letního slunce rozmlženými na pozadí. Integrované automatické zaostření na oči modelu Canon EOS RP vám pomůže držet oči objektu zaostřené, když je fotoaparát v režimu detekce obličeje.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Nebraňte se okamžiku

Pokud chcete získat přirozenější a nenucenější fotografie, nerušte své prázdninové aktivity pózováním před různými zajímavostmi s rodinou. Namísto toho fotografujte ostatní při prohlížení památek a zachycujte jejich spontánní reakce. K zachycení akce nastavte fotoaparát na režim Servo AF a vyberte vyšší rychlost závěrky 1/500 s nebo méně. Nastavení Servo AF umožňuje uzamknout zaostření na pohybující se objekty, aby zůstaly krásně ostré. Je ideální pro přirozené pouliční fotografie nebo do situací, kdy děti zkrátka nevydrží na místě. Režim automatického zaostření na oči modelu Canon EOS RP funguje také v režimu Servo AF, což umožňuje pořizovat extrémně ostré snímky lidí v pohybu.

Pokud máte digitální zrcadlovku nebo bezzrcadlový fotoaparát Canon, stáhněte si ještě před odjezdem aplikaci Photo Companion, abyste měli snadný přístup ke vzdělávacímu obsahu, ať už na cestách vyrazíte kamkoli.

Hlavně se ale nezapomeňte bavit!

Autor: Rebecca Greigová