child holding autumn leaf

Využití podzimního světla

Příchod podzimních barev vyloženě vybízí k procházkám s fotoaparátem. Nižší poloha slunce během dne dodává světlu teplý a jemný nádech, což je pro pořizování fotografií ideální. Příchod chladnějších nocí také znamená vyšší šanci na výskyt ranní mlhy, takže se vydejte do světa a pořiďte snímky a videa města nebo krajiny v mlze, než ji slunce rozptýlí.

Používejte přiblížení

Když chcete pořizovat portrétní fotografie během časného podzimního světla, je důležité zachytit objekt nejlepším možným způsobem. Výsledky jsou kvalitnější, pokud objekt přiblížíte, i kdybyste se od něho museli trochu vzdálit. Větší přiblížení zplošťuje obličejové rysy a snímky vypadají lépe.

Objektivy na portréty

Portrétní fotografie vypadají nejlépe, když použijete delší objektivy. Zkuste upravit přiblížení na maximum a vzdálit se od objektu, a to i v případě, že máte pouze standardní objektiv. Tímto způsobem dosáhnete kvalitnějších výsledků.

Pokud máte delší teleobjektiv, zkuste pomocí přiblížení zkrátit vzdálenost mezi objektem a pozadím. Pravděpodobně se budete muset adekvátně vzdálit od objektu a dosáhnout tak maximálního efektu stěsnání.

V případě silného protisvětla nebo bočního světla je důležité, aby přední strana objektivu byla opravdu čistá. Otisky prstů nebo nečistoty zvyšují šanci odlesku, který změkčuje snímky a může vytvářet nepříjemná světelná pole. Praktickým řešením je využití sluneční clony, která maximálně redukuje odlesky.

Režim Portrét

Nastavte volič režimů na režimy scény a vyberte režim Portrét. Tímto způsobem dosáhnete lepší optimalizace nastavení fotoaparátu a pořídíte snímky s mělkou hloubkou ostrosti a jemnými odstíny pleti. Buďte připraveni pořídit sekvenci několika snímků, protože potřebujete zachytit správný okamžik.

Vyberte si jeden obličej

Systém detekce obličeje dokáže na fotografiích rozpoznat více tváří. Pokud je objekt vaší portrétní fotografie v davu lidí, ujistěte se, že jste jeho obličej vybrali jako primární cíl. Po výběru ho bude fotoaparát při úpravě kompozice sledovat a kontrolovat, zda je zaostřený a správně exponovaný.

Zaostřete na oči objektu

Když přepnete fotoaparát do režimu kreativní zóny (např. Tv, Av, P, M), získáte přístup ke všem nastavením fotoaparátu. Vyberte možnost jednoho AF bodu a zaměřte ho na optimální místo nebo zaostřete na oko objektu. Poté upravte kompozici. Nebojte se věnovat více času bodu zaostření. Pomůže vám to přesně zaostřit na oči objektu, což je u portrétů nesmírně důležité.

Při použití objektivu Canon s ultrazvukovým motorem můžete po dokončení automatického zaostřování provést ruční nastavení zaostření. Stačí otočit zaostřovacím kroužkem na objektivu a zaostřit tak na objekt. Pokud používáte fotoaparát řady EOS M s objektivem EF-M, podobných výsledků dosáhnete pomocí funkce AF+MF.

Foťte ve stínu

Podzimní sluneční paprsky mohou být večer velmi silné a nepříjemné pro objekt vaší portrétní fotografie. Navíc mohou na fotografiích umocnit výrazný kontrast a tmavé stíny. Pořízením fotografie ve stínu stromu nebo budovy dosáhnete mnohem lepších výsledků, protože objekt nebude mhouřit očima. Díky světlému pozadí za objektem bude navíc snímek působivější.

Využití podzimního světla

Změna ročního období přináší během posledních dní časného podzimu zvláštní kvalitu světla. Díky nižší poloze slunce na obloze mají podzimní večerní paprsky jemné a teplé tóny, takže se ideálně hodí na pořizování portrétních fotografií. Při fotografování lidí a portrétů maximálně využijte světlo. Umístěte objekt před slunce a použijte vestavěný blesk, který přisvětlí jeho obličej. Objekt stačí umístit relativně blízko před fotoaparát, obvykle do čtyř metrů, a zařízení se o vše postará.

Odrazte zpět teplé světlo

Další variantou je, že objekt umístíte tak, aby ho teplé světlo ozařovalo z jedné strany. Zkuste podržet běžný papír na opačné straně zdroje světla a odrazit tak trochu světla na stranu obličeje, která je ve stínu. Použít můžete jakýkoli papír, od fotografického papíru formátu A3 až po jídelní lístek. Je však důležité, aby měl bílou nebo neutrální barvu.

Částečné měření pro snímky s protisvětlem

Pokud chcete pořídit fotografii objektu, který má slunce za zády, může se stát, že jeho obličej bude vypadat tmavší. Upravte režim měření na částečné měření a střed záběru namiřte nad obličej objektu. Částečné měření probíhá v malé kruhové oblasti nacházející se ve středu záběru. Jakmile změříte jas, stiskněte tlačítko * a uzamkněte tak expozici ještě před úpravou kompozice snímku.

Fotografování při zatažené obloze a slabém světle

Během časného podzimu může být zataženo, což znamená nevýrazné stíny a méně světla. Světlo může být na pořizování portrétů ideální, někdy však potřebuje trochu pomoci. Připravte si blesk Speedlite a nastavte přiblížení blesku tak, aby světlo tvořilo úzký paprsek. Paprsek poté nasměrujte na objekt, jeho obličeji tak přidáte větší hloubku a tvar. Často můžete dosáhnout ještě lepších výsledků s bleskem fotoaparátu. Použitím automatického blesku E-TTL zachováte expozice v optimální kvalitě.

Tipy pro fotografování portrétů v interiérech

Podzimní počasí může být nepředvídatelné a někdy bude nutné fotit v interiéru. Najděte okno a zahalte ho kusem bílé sítě nebo tylu, abyste rozptýlili světlo. Umístěte objekt tak, aby světlo z okna dopadalo na jednu stranu jeho obličeje, a poté ho požádejte, aby lehce otočil hlavou a podíval se z okna. Jeho obličej bude nyní rovnoměrně ozařovat jemné světlo. Nezapomeňte na fotoaparátu vypnout blesk a držet ho pevně, abyste dosáhli co nejlepších výsledků.

Zvolte si AF bod

Při fotografování portrétů, krajin nebo měst je nutné sledovat místo zaostření fotoaparátu. Využití více AF bodů se v mnoha případech hodí, když však fotíte konkrétní kompozici a potřebujete přesně zaostřit na oko objektu, jeden bod je mnohem spolehlivější. Ve fotoaparátu přejděte do nastavení a zkuste experimentovat s různými dostupnými body zaostření.

Zvyšte sytost barev

Nastavením fotoaparátu na jasné a syté barvy můžete vytvářet výrazné poutavé fotografie časného podzimu. Žluté, červené a zlaté odstíny podzimní krajiny se často odrážejí více než zelené, takže podexponováním kompenzace expozice fotoaparátu o –1/3 nebo –2/3 dosáhnete jasnějších a sytějších barev. Také můžete vyzkoušet funkci „Mé barvy“, pokud je dostupná. Vyberte možnost Živé pro jasné a syté barvy.

Pořizujte fotografie ve formátu RAW

Fotografie ve formátu RAW (oproti JPEG) nabízejí maximální flexibilitu, co se týče následného zpracování snímků na počítači. Pokud plánujete používat formát RAW, ujistěte se, že máte dostatek místa na paměťových kartách. Snímky RAW lze zpracovat v některých fotoaparátech nebo nejčastěji na počítači. Společnost Canon dodává fotoaparáty EOS se softwarem Digital Photo Professional, ve kterém lze snímky RAW zpracovat. Díky formátu RAW můžete upravit vyvážení bílé a přidat fotografiím teplé tóny. Dále můžete experimentovat s různými styly Picture Styles, například si můžete stáhnout styl podzimních odstínů Autumn Hues z webové stránky společnosti Canon.

Natáčení videa

Natáčení videa v období časného podzimu je příležitostí, jak nechat vyniknout kontrast mezi scénami s živými barvami a nevýraznými scénami s minimálním kontrastem. Místní parky a krajina představují ideální místa, kde najdete živé barvy. Pokud natáčíte přátele, rodinu nebo jiné lidi, ujistěte se, že hvězdy vašeho filmu na sobě mají oblečení s živými barvami.

Barvy krajiny s listím zářícím v podzimních odstínech skvěle dokreslí scénu vašeho videa. Nezapomeňte natočit klip s listy padajícími ze stromů. Klidně je můžete vzít do ruky a vyhodit je do vzduchu. Pár listů dopadajících před objekt dodá záběru na atraktivitě. Mnoho modelů videokamer LEGRIA obsahuje funkci zpomaleného záběru, který je pro tuto scénu jako stvořený. Také můžete zkusit zachytit zvuk suchého listí praskajícího při každém kroku hlavního hrdiny. Tento podzimní zvuk všichni dobře známe.

Nejdůležitějším krokem na závěr je úprava filmu a zveřejnění ještě před koncem podzimu.

Ukažte své snímky v nejlepším světle

Při tisku fotografií s teplými tóny se použití kvalitního papíru opravdu vyplatí. Oblíbený vysoce lesklý fotografický papír Canon Photo Paper Pro Platinum nabízí mimořádně detailní a atraktivní tisk, můžete však zkusit také měkčí papír. Skvělým příkladem je pololesklý fotografický papír Canon Photo Paper Plus Semi-gloss se saténovým povrchem a sníženým leskem pro jemnější vzhled.

Software My Image Garden od společnosti Canon slučuje veškeré nastavení tisku, jako jsou typ papíru, velikost a okraje, do jedné přehledné obrazovky. Dále umožňuje přidat snímky do kalendáře, uspořádat je podle události, sestavit z nich koláž nebo je tisknout dalšími kreativními způsoby.

Společnost Canon poskytuje pro tiskárny PIXMA širokou řadu médií, jako jsou matné, pololesklé a vysoce lesklé papíry. Každé médium má svou charakteristiku, která může vyhovovat různým stylům fotografování.