Jak vyfotit úspěšný snímek? Přes dvě stovky účastníků World Press Photo se zapojilo do studie společnosti Canon

PRAHA, 18. dubna 2018 – Canon představil výsledky nejnovějšího výzkumu, který zjišťoval vliv vizuálního vyprávění příběhů na dnešní společnost. Studie zpřístupňuje pohled profesionálních fotografů na úspěšnou tvorbu, na pořizování perfektních snímků i na budoucnost fotožurnalistiky. Canon ve studii nazvané „Visual storytelling: Getting the Shot“ čerpal z průzkumu, který uskutečnil u příležitosti letošního ročníku prestižní fotografické soutěže World Press Photo. V průběhu března 2018 se do něj zapojilo celkem 222 soutěžících fotožurnalistů.

World Press Photo 2018.jpg

Giulio Di Sturco, Canon ambasador a jeden z nominovaných na ocenění v soutěži World Press Photo 2018 Víc než jen žena

Nejdůležitější je provokativní změna
Žádná zajímavá fotografie nevznikne sama od sebe. Co je ale tím kořením, které odděluje zrno od plev a umožní úspěšné vyprávění zaznamenaných příběhů? Hned 55 % dotázaných považuje za nejdůležitější „provokativní změnu v perspektivě na dané téma nebo problém“.  Dalšími hlavními složkami úspěšných snímků jsou podle oslovených fotografů emoce (48 %), silný příběh (31 %), odhalení (25 %) a dobrá kompozice (24 %).

Hybnou silou fotožurnalistů vždy byla touha zachytit vizuální příběh, který vyvolá diskusi, povede ke konkrétním krokům a změní úhel pohledu na daný problém. Příběh říkající pravdu, kterou nelze ignorovat. Je skvělé, že existují fotografové, kteří boří hranice a nebojí se přicházet s inspirativním poselstvím,“ vysvětluje Lee Bonniface, marketingový ředitel oddělení spotřebitelského zboží společnosti Canon Europe.

Jak pořídit perfektní snímek?
Drtivá většina fotografů (95 %) má za to, že zásadním předpokladem perfektního snímku je příprava. Do ní patří porozumění příběhu, uchopení vize a volba správného úhlu. S pečlivou přípravou jde ruku v ruce podrobná znalost fotografické výbavy včetně důvěry v její schopnosti a možnosti. Více než tři čtvrtiny (78 %) profesionálních fotografů využívá ke své práci full-frame přístroje, přičemž jednoznačně nejoblíbenější značkou je Canon (63 %). Fotografové považují za důležitou zejména spolehlivost (94 %) a také intuitivní snadné ovládání (76 %).

Více než polovina (56 %) fotografů se shodla na tom, že okamžitě ví, zda právě pořídili vynikající snímek. Svědčí o tom i slova ambasadora Canon a jednoho z nominovaných v soutěži World Press Photo 2018. „Ten správný okamžik poznáte. Cítíte, že vše v záběru je na svém místě a že jste zachytili podstatu příběhu,“ říká Giulio Di Sturco.

Rozdílné názory na budoucnost
Canon se fotožurnalistů ptal i na odhad toho, kam se jejich práce bude v budoucnu posouvat. Jejich odpovědi ukazují, že jednotný názor na další vývoj neexistuje. Více než třetina (37 %) respondentů věří, že kvalita novinářské fotografie poroste, a to zejména díky posilování vlivu sociálních sítí, snadnému sdílení snímků a možnostem vyprávět příběhy on-line (45 %). Nicméně celých 32 % fotografů se domnívá, že dojde k pravému opaku – tedy k vytracení kvalitní fotožurnalistiky.  Pro třetinu (35 %) z nich bude hlavním důvodem takzvaná občanská žurnalistika (35 %), pro čtvrtinu (26 %) ústup tradičních médií a pětina (20,5%) se domnívá, že příčinou bude postupné rozmělňování role fotoreportérské profese
(20,5 %) „Je velmi důležité podporovat nejen dnešní fotožurnalisty, ale také vychovávat další generace. Smysl tohoto snažení je přitom jasný – zajistit, aby příběhy hodné pozornosti byly vyprávěny i nadále,“ dodává Lee Bonniface.

V souvislosti s budoucností se Canon ptal také na vliv technologií. Dotázaní fotografové přisuzují významnou roli virtuální (52 %) a rozšířené (49 %) realitě, nicméně 47 % respondentů nyní o doplnění své fotografické výbavy nad rámec full-frame digitální zrcadlovky, objektivů a příslušenství neuvažuje. Fotografové jsou si také jistí, že navzdory rychlému technologickému pokroku budou i nadále zásadní fotografické zkušenosti a dovednosti – 96 % účastníků průzkumu má za to, že kreativní procesy se bez lidského faktoru nikdy neobejdou. Jinými slovy, samotná technika na „správného ducha“ snímku nestačí a stačit nebude, ačkoliv tvůrčí práci stále více a více zjednodušuje. 

Další informace umožňující pochopení možností a vlivu fotožurnalistiky jsou k dispozici na www.canon-europe.com/pro/stories/future-of-photojournalism.

Číst další článek

Nová videokamera Canon XF705 s podporou formátu XF-HEVC přináší revoluci v oblasti televizního vysílání

PRAHA, 12. září 2018 – Canon dnes představil nejnovější přírůstek do své řady profesionálních videokamer XF – novou vlajkovou loď XF705. Videokamera využívá souborový formát nové generace XF-HEVC a umí na paměťovou kartu SD pořizovat záznam v rozlišení 4K UHD při snímkovací frekvenci 50p s desetibitovým vzorkováním 4:2:2. Díky spojení snímače CMOS typu 1,0 s obrazovým procesorem DIGIC DV6 se XF705 může pochlubit velmi nízkým šumem, vysokou citlivostí, hloubkou ostrosti typickou pro tradiční filmové záběry i výstupy v mimořádné kvalitě a působivými detaily. Nová videokamera přináší i lepší podporu práce s vysokým dynamickým rozsahem a zcela zásadně tak vylepšuje workflow pro HDR produkci v rozlišení UHD.